Pengikut setia

Monday 3 December 2018

Janji Allah pasti

Selamat malam

Lama tak update blog. Last update? Bulan 9.
Syukur wal hamdulillah. Masa bergerak dengan lajunya. Banyak manfaatkan diri dengan benda2 yang tak membosankan dan buat benda tak melarakan sangat.

Dalam kesibukan ada muhasabah diri pada waktu malam, memutarkan kembali waktu2 sebelum ini. Benarlah janji Allah. Siapa yang tidak berputus asa dalam berdoa dan siapa yang tidak tergesa gesa dalam berdoa. Allah akan makbulkan permintaan hambaNya.

Teringat waktu2 dahulu kala, waktu meminta bermacam2 dengan Allah lantas berputus asa setelah sekian lama meminta dan merayu, tetap juga apa yang diminta tak kelihatan satu pun!

Tapi... Apa yang aku lihat sekarang, setelah berdoa berdoa dan berdoa, dan aku terlintas untuk berdoa di mekah jika berpeluang ke sana, Allah makbulkan permintaan aku untuk meminta di SANA. Dan setelah pulang ke tanah air, aku melihat satu persatu apa yang aku minta dan doa atau terlintas di mekah. Menjadi satu persatu. Allah maha besar Allah maha mendengar rintihan hambaNya. Walaupun bukan 100% , tapi aku yakin doa aku di sana Allah perkenan semua, tapi pada waktu yang sesuai.

Alhamdulillah.

Disember datang. Apa yang aku harapkan adalah moga Abah panjang umur dan sihat dari sakitnya yang selalu berterusan. Rasa down diri bila duduk dengan orang tua yang selalu sakit dan bagitahu nak mati je sepanjang hari. aku sendiri macam tak da semangat nak hidup. Nak masuk alam kubur jugak.  Tapi tu lah. Nak tak nak kena kuat hadap. Sebab dalam rumah ni ada aku dan abang aje. Tak da dah yang boleh teman abah ma. Perabis sisa hidup yang semakin nipis umurnya.

Harapan lain untuk aku. Moga aku dapat buat sesuatu yang bermanfaat dalam kehidupan. Walau Allah tak jadikan aku seorang yang bekerjaya hebat, sekurang kurangnya ada aktiviti yang tak membosankan aku setiap hari. Dan moga Allah bagi peluang untuk aku untuk dekat dengan orang tua sokmo. Semoga aku kuat untuk memikirkan tentang kehidupan yang seterusnya. Kadangkala pengalaman masa lepas membuatkan kita trauma untuk mencipta kehidupan baru. Rasa nak melangkah kerja tu susah. Orang lain tak faham apa yang tersirat dalam jiwa ni. Sebab hati ini bukan hati kental yang tak mudah mengalah.

Sebab tu aku selalu doa agar ada seseorang yang kuat. Berani. Suka mencuba. Berani mencuba. Ada semangat juang yang tinggi. Tak putus asa. Aku selalu doa biar hadir dalam hidup aku seseorang yang ada ciri2 tu. Sebab aku perlu tiang tempat untuk aku gagah berdiri.  Dan aku yakin orang tu dah terpacak dalam hidup aku. Aku yakin dia sedaya upaya buat yang terbaik untuk masa depan dia dan pasangan dia.  Cuma aku je perlu bukak luas2 hati ni untuk dicintai dia. Cehh .. Apehal ayat camtu. 😅 ha ha

Aku tak perlu orang yang punya cita2 sampai ke puncak nak sambung phD. Tapi main2 dalam soal hati perasaan, aku cuma perlu orang yang ada daya saing tinggi dan berani dalam sesuatu perkara. Tinggi pengalaman dan cubaan. Inspirasi hidup aku macam si Alif syukri lah. Bangga dengan kejayaannya. Tak da degree, tak da diploma tapi kaya ilmu bisnes dan kaya pengalaman.

Aku sedar apa yang kita hajati tak selalu dapat, sama juga apa yang orang hajati tak selalu dia dapat. Yang kita kejar tak dapat. Orang kejar kita pon tak dapat. Sama2 adil lah kan? Tapi kalau Allah dah tetapkan takdir hidup seseorang, jodoh seseorang. Yang tawar setawar tawar hati dengan makhluk adam ni,mudah Je dia buka pintu untuk seseorang yang lain walaupun tak pernah kenal. Walaupun sebelum ni ada insan2 duk mengayat sejuta bahasa pun, still lagi tak tergoda malah rasa loya macam orang mengandung 4 bulan. Ramai2 yang mengayat aku tiap hari tiap masa.  last2 aku terpelanting kat orang yang tak pandai mengayat dan jarang mengacau tapi walaupun tak pandai buat ayat manis2 aku faham maksud dia. Hi hi. Petunjuk dari Allah lagi menyakinkan kita untuk meneruskan tindak tanduk kita. Alhamdulillah.

Rabbiyassir wala tuassir

Ehh ehhh. Apa yang ku bebel tengah malam sampai terasa kebas tangan ni. Huuu. Blog ni untuk aku sahaja, kata2 ni tak perlu difahamkan pon. Sebab ayat keling ni aku ja faham. Sebab ni kisah hidup aku. Dan diari moden ku. Sape sesat masuk blog ni memang kesian😇 wallahualam





No comments:

Post a Comment

arigatO!