Pengikut setia

Sunday 4 December 2016

Cara nak jaga hati orang tua

Selamat tengah hari,

Entry kali ni tak tau nak membebel pasal apa.. tapi Apa yang ada dalam fikiran adalah betapa sukarnya untuk menjaga hati orang lain. Okeyyy.. Selalu nya bila dah penat untuk menjaga hati manusia, terdetik dalam fikiran" Biarlah , dah malas nak fikir". Lebih baik bersendiri kan?. Tapi bila kita penat untuk jaga hati orang tua, macam mana pula? Boleh ke kita buat bodoh jeee? Tak baik macam tu ..... SYURGA  di bawah tapak kaki ibu dan ayah pon samaa... tak boleh sakitkan perasaan mereka, tambah lagi sesiapa yang tinggal dengan orang tua yang agak sensitif orangnya.. Yela, biasa orang tua ni dia agak sensitif... sukar untuk dijaga. Silap sikit melenting, salah cara terus merajuk.

Tips jaga hati orang tua,

Pertama kali, jaga perasaan mereka. Selalu tanya khabar mereka, tiap pagi jangan jalan wat donoo je depan dia.. Kena tanya, "Abah apa kabarrrrr sihattt?????" haaaaa giteww.. pastu tambah la plak tanya " abah nakkk airrrr???kalau nak orang nak buatkann" .. haa ala2 caringgggg giteww biarpun kita tak la secaringgg tu...

Kedua, cari masa sekurangnya 5 minitt untuk berbual2 dengan dia, duduk dekat2 buat2 urutttt dia ke , or tanya la apa2 yang perlu, cerita la apa yg kita buat kat tempat kerja, kalau dia takda mood pun xpe, duduk je sengih2 kat diaa.. dah boring tu baru boleh pergi masuk bilik..

Ketiga, buatkan dia rasa diri dia berguna. tanyalah apa2 tips yang boleh buatkan diri dia bangga , jangan buat dia rasa tak dihargai, 

Keempat, temanilah dia makan kat meja makan, jangan biarkan dia hiasi diri dengan hati kosong, tenunglah muka dia, biarlah dia nk kata " dah buang tabiat ke? jawab lah " tatap muka mak ayah kan dapat pahalaaaaa" haaaa giteww.. 


Kelima, kalau nak keluar rumah, jangan lupa jumpa dia dulu pastu salamm cium tangan dia.. pastu cakap lah" orang nak keluar dulu ", " orang nak g rumah mertua kejap ye nanti orang balik pulak", jangan pulak pergi balik macam rumah bapak kita tu hotelll plakk..mahu tak terasa hati orang tua, dah balik rumah tu, duduk la bercakap ngan orang tua kita seminit dua baru la boleh nak buat hal sendiri... 

Keenam, apaaa lagi ek???kalau diorang ada masak apa2 makan jela, jgn banyak songeh, kalau dah kenyang pun tolonglah snntuh skit2 wat jamah makan, jangan buat apa2 yang buatkan diorang naik darah, diorang orang tua ni biasa ada penyakit darah tinggi, so pandai2 lah jaga hati mereka, biar hati kita sakit, tapi hati orang tua jangan sesekali yeee..

Hmm camtu jela tips cara nak jaga hati orang tua kita, macam mana kita buat yang terbaik sekali pun kadang2 ada jugak la perkara yang buat orang tua tak puas hati ngan kita, kan? sabar dan berdoalah moga hati kita kuat .. saya share ikot apa yang saya alami, saya sekarang dah habis belajar, dan ambil keputusan nak duduk bersama orang tua, saya nak mereka selalu tengok saya, saya nak masa sihat sakit dia, saya ada di mata mereka, lagi2 masa saya bersama orang tua tak banyak, sebab tu la saya ambil keputusan nak sambung belajar kat kelantan. Tapi bila duk rumah saya tak pandai layan orang tua sebagaimana orang lain jaga,dan melayan, kalau dengan mak ok lagi, tapi dengan abah, ada je benda tak kena, selalu kena marah, selalu abah merajuk, dalam hati “ teruk sangatkah aku ni?” “abah tak suka aku duk sini ke?” macam2 lah.. 


Lepas sebulan2 saya bersama mereka, tanpa bekerja tanpa buat apa2 pun, buat macam seolah saya duk kat universiti, tak pedulikan mereka, buat hal sendiri, urus pun hal sendiri, tak peduli orang sekeliling sebab kat u pun saya selalu buat hal sendiri, jarang lah bersosial dengan kawan2. Bila hati nak rasa bersendiri, tapi saya silap, saya lupa orang tua saya memerlukan perhatian saya,Dalam saya menagih simpati dan perhatian kasih sayag dari orang tersayang, saya lupa orang tua lebih memerlukan perhatian saya. So lepas pada tu saya berubahhh!!! Buat apa yg dia suka dan tinggal apa yang diorang tak suka. Macam tipsss yang saya bagi tuuu.. macam tu la saya buat tiap hariii..ngeh ngeh ngehh.. lagi2 , kena pastikan rumah tak bersepahhh.. kena kemas dapur,ruang tamuuu, n kat ruangg pagar tuu.. kena rapi n bersih.. kalau sekeliling kotor mata diorang jadi berserabutt n darah pun tinggi.. haaaa.. jadinya pagi2 saya mesti akan pastikan dapur tak terlalu kotor,ruang tamu biar tersusun, paling kurang pun seminggu sekali kena vacuum, kat ruang luar rumah pun tak leh biarkan sampah sarap daun2 kering bertaburan.. 


Buatlah sekadar kemampuan kita, perempuan memang tak lepas dari kena taat pada orang tua, dah bersuami, kena taat pada suami plopp... hmmm.. kalau nak syurga, buatlah.. kalau susah sekarang , rasalah susah akhirat sana.. InsyaAllah kita doakan yang baik2 aje ye . wallahualam untuk bebelan hari ini...


No comments:

Post a Comment

arigatO!