Pengikut setia

Friday 15 July 2016

Jangan putus asa dalam hidup

SELAMAT TENGAH HARI.. oleh kerana degree dah habis,kerjanya asyik makan tidur kemas rumah masak.. terasa kebosanan melanda apabila buku motivasi dibuka ttpi rasa xtertarik untuk dibaca pun. Membelek fb Instagram wassup..cuma menghabiskan data tanpa sebab munasabah! Bila keseorangan,saya mengimbau kembali kenangan dulu2 semasa Nk meningkat remaja. Berumur 12tahun. Waktu ITU,ketika kawan2 belajar bersungguh2 untuk menggapai 5A dalam UPSR. Saya  seolah2 seperti budak yg xpernah sekolah. Asyik bermain bermain bermain. Tak risau langsung tentang pelajaran Yang hampir dekat. Kerja Saya ketika bermula alam tadika sehingga Berumur 12 tahun, cuma pandai naik basikal pergi paya,tangkap ikan,panjat pokok rumah jiran2, tangkap burung di hutan, buat sarang ayam,arnab,Bela kucing,berebut anak ayam di rumah jiran,bersuka ria dengan kawan2 Dan banyak lagi kenangan Yang Tak dapat Saya lupakan. Sangat nakal! Dan ketika ITU,Saya langsung xmerasai APA ITU stress. Jiwa Saya Sangat merdeka.Saya Tak risau pasal kegagalan. Tak tahu apa erti kejayaan. Akhirnya keputusan UPSR Saya cuma 2A sahaja. Masa tu ma abah g umrah. Pagi lagi Saya ke sekolah ambik result. Saat orang lain menangis kerana mendapat 4A. Saya? Cuma melipat result ITU Dan terus balik rumah N pergi main ayam2 belakang rumah. Takda sedikit pun rasa kekecewaan dalam diri. Hanya keluarga Yang risau ke mana Masa depan Saya seterusnya?

Kemudian abah terus hantar Saya ke Maahad pengajian Islam untuk meneruskan sekolah menengah. Di Saat Saya umur 13tahun,Saya perlu menduduki Safful Awwal iaitu kelas peralihan. Cikgu cakap kalau exam dapat tinggi akan dapat langkau kelas ke tingkatan 2 pada tahun seterusnya. Sekali lagi saya tiada motivasi untuk bersungguh2 ke arah ITU.  Saya tak dappt langkau kelas pun! Jadi rugi lah saya sebab dalam umur 14tahun,saya baru dalam tingkatan1.

Kenakalan Saya memuncak apabila Saya berkawan dengan budak kelas last. Walaupun ketika ITU Saya dimasukkan kedalam kelas pertama di sekolah itu.  Bila Cikgu mengajar Saya suka tidur. Bila ustaz nak soal benda yg disuruh hafal,perlahan2 Saya keluar dari pintu belakang. Sehingga 1 Masa Saya dipanggil masuk ke bilik kaunseling. Cikgu tu warning Saya sebab Saya budak nakal. Tapi lepas kena panggil,Saya xinsaf lagi. Remaja katakan. Sebab Saya dah terkawan dengan budak nakal. Saya dipengaruhi oleh mereka untuk panjat pagar sekolah. Waktu tu baru pukul12 t.hari. motif? Sebab nak tengok cerita yg menarik Kt TV.dah lupa cerita APA. N bile balik ke sekolah tu, terserempak dengan sorang guru sekolah tu. Sekali lagi  kena pggil masuk bilik kaunseling. Adeh.. Tapi Masa tu xde perasaan takot langsung. Sebab Cikgu kaunselor baik Sangat Masa bercakap. Bila dia warning.  Saya cuma angguk N sengih2 je.Saya pun xtau kenapa hati Saya kebal N xde rasa takut. Cikgu2 dah kenal N Saya femes jasa perangai Saya yg nakal. Mungkin sbb saya xboleh femes untuk jd pelajar cemerlang, benda mudah utk femes adalah jadi budak nakal utk raih perhatian! Cikgu kaunselor kenal,Cikgu displin apatah lagi,Cikgu kelas? Memang lali dh..hari2 kena soal dalam kelas. Hari2 minta keluar tandas sebab takut kena soal. N keluar ikut pintu belakang. Bila kena panggil depan tulis Kt blackboard, Saya mampu termenung je N reka2 buat jawapan sendiri.

Satu hari Saya kena panggil dengan sorang Cikgu ni. Dia cakap Kat Saya, " awak sebenarnya ada Masa depan cerah Tapi kenapa awak seolah2 nak memusnahkan Masa depan awak sendiri?saya nak tengok dalam Masa setahun ni awak berubah!"  Saya menjawab" APA ITU Masa depan ustazah?Saya xpandai N lansung xpikat APA yg Cikgu sekolah ajar". Cikgu tu cakap "awak xsedar sebenarnya awak kreatif Dan Sangat pandai,cuma awak malas berusaha.tolonglah berubah!Walaupun subjek yang lain awak teruk Tapi subjek Quran awak selalu dapat 100 . Saya percaya dalam diri awak.,Allah dah letak awak dalam tempat Yang Sangat tinggi" Dan Saya rasa ketika ITU,Satu kesedaran untuk Saya belajar. Tapi oleh kerana Saya xreti untuk usaha,Saya selalu putus asa. Cikgu tu cakap kalau Saya dapat result tinggi dia janji akan letak Saya dalam tingkatan 2bukhari iaitu kelas gabung laki perempuan. Kelas tu memang terpilih sebagai kelas cemerlang di sekolah tu. Last2 result keluar.

Saya dapat result mengejutkan iaitu Dr 20subjek, Saya peroleh 12 A. Tapi Yang kelakar result akademik sy K.O habis! Tp saya Tak rasa gembira mahupun kecewa. Kemudian seperti dijanjikan,nama Saya naik untuk masuk ke 2bukhRi.. Bila belajar kt sana dengan semangat bRu saya dapat cemerlang dalam PMRU, walaupun xpenuh mcm kawan2 lain, tapi mengembirakan ma abah saya yang selama ini fikir saya xde masa depan. Yela, abang kakak2 semua boleh masuk MAahad muhammadi yang orang berebut2 nak masuk. Masa tu saya berubah pon sebab saya sekelas ngn sorang laki. N rasa agak malu kalau saya dapat result rendah. Masa saya belajar n xpaham, dia selalu tnnya saya,faham ke tak. N bila xpaham,dia ajarkan sampai lah faham. Sejak pada tu saya fokus apa yg ustazah ajar sebab malu nak cakap kt laki tu saya asyik tak faham. So laki tu buat saya berjaya dalam idup. Keh keh keh. Tapi Masa tu abah dh buat keputusan supaya Saya Berpindah ke Maahad Muhammadi Perempuan. N Saya layak ke sekolah ITU.   Saya xsuka pindah. Tapi demi abah. Saya pergi dengan hati tidak rela. Cikgu2 sayang Saya, masa Saya cakap Saya nak pindah. Semua cakap "kenapa nak pindah,duk aje Kat sekolah ni. Awk dh JD pelajar yg tersenarai utk cemerlang."
Masa tu xtau nak kata perasaan Saya.gembira Sebab Ada inspirasi!.

Bila dh pindah,Sekali lagi ujian Allah bagi. Saya tiba2 JD down.  Sebab Walaupun sekolah ni elit N disukai ramai tetapi pelajar N guru selalu memperlekeh orang dari bekas sekolah lain. Bila tengok result akademik Saya K.O, dia menggeleng2. Bila suh speaking,  Saya diam membatu, Bila ditanya sape xfaham, Saya angkat tangan. N Cikgu tu tnnya awak budak baru ke? Dari sekolah mana? Amboi Cikgu. n mcam2 kata2 yang xsedap didengar. Antaranya yg boleh saya luahkan "macam mana rsult akademik mcm ni boleh masuk MMP?" Bila ckp drp sekolah MPI . Dia menjawab "oh patutlah!"Terobek Jiwa ni.  Tambah lagi Masa tu ujian abah Saya jadi lumpuh. N pencen cepat. Keluarga lintang pukang. Buat Saya teramat down. Saya Sangat merindui Cikgu2 Mpi. sepatutnya buat guru2, Bukan setakat pandai mengajar sahaja, tp kena bagi motivasi kepada pelajarnya juga, bukan ayat hinaan. Kan? Tapi saya usaha sekadar Yang Saya mampu sahaja, berbekal motivasi dari guru2 dari Mpi..  hari berlalu..

Saya dapat result PMR ciput je, tapi Saya berusaha utk dapat SMU Dan Spm dengan baik. N Allah bagi cukup2 je. Tapi Saya percaya,rezeki di tangan Allah. Dengan berbekal result Spm Yang cukup2 tu, Saya minta UPU, N Saya dapat masuk Unisza, terus terang Saya cakap, rezeki Saya adalah melalui DOA dari IBU Saya Dan usaha Saya. walau result xtinggi Saya yakin Allah lasti tolong hambanya Yang dah berusaha Tapi masih xberjaya tu kehendak Allah. Terima kasih ma! Sebab tu kita kena berbuat baik pada orang tua .Walaupun kita x pandai,sekurang2 nya kita ada akhlak. &bergantung harap pada Allah.

Bila masuk universiti, banyak pula cabaran yg xdapat Saya ceritakan. Nanti Ade Masa boleh dicerita Masa lain untuk dijadikan teladan Dan tauladan. Result universiti pun xsetanding kawan2 Saya Yang lain. Tapi tiap Kali Saya menangis Saat dapat result Yang xmemuaskan, Saya kena marah Kt ma.  Ma xsuka anaknya menangis Dan Tak dapat terima ketentuan Allah. Kata ma" tolong redha dengan APA Yang Allah berikan." N selepas ITU, tiap Kali Saya dapat result mengecewakan . Saya ucap alhamdulillah. Selepas tamat diploma,menunggu result untuk masuk degree,alhamdulillah Saya berjaya masuk degree. 3tahun pula saya berhempas pulas. Masa di universiti, tahap kesedaran untuk belajar dah ADA. Cuma Sebab kemampuan Saya biasa2, Saya Tak tekankan Sangat lah! Sebab xnak stresskan diri.  Sekarang macam xpercaya dah tamat belajaR. Cuma sedikit stress Bila orang selalu Tanya.watpe Sekarang, nak Kerja APA.susah nak dapat Kerja, xnak sambung belajar ke,Bila nak kahwin. N Saya mampu tersenyum kerana Saya taknak bandingkan hidup Saya dengan saudara2 lain. Saya percaya rezeki Allah luas. Dan hidup kita hanya sementara di dunia.hidup Bukan untuk dibangga2.

Jadinya di sini. Saya nak jelaskan pada adik2  atau sape2 je yg rasa diri dia dah putus asa atau rasa dah Gagal N Tak mampu untuk berjaya lagi. Tolonglah jangan mudah mengalah. Bergantunglah hidup dengan Allah Dan DOA dari IBU bapa. Kalau dah Tak de ibu bapa,jangan lupa untuk selalu berdoa kepada mereka. Sebab Saya juga,insan Yang agak bodoh di Mata Saya dan juga orang lain. Sehingga dulu selalu terfikir "kenapa Saya tidak dilahirkan sebagai budak bijak?" Tapi jawapannya pada Allah. Kerana jika kita seorang berjaya.mungkin hidup Kita penuh dengan rasa bangga riak Dan takabur.silap hari bulan kita suka menunjuk2 pangkat kita, Dan suka perlekehkan orang sekeliling. Allah Tak suka tu. Jadi Allah dah selamatkan kita dari bersifat demikian.

Jadi, pesanan Saya,juga kata2 ini dari seorang ustaz Saya. Biarlah kita menjadi seekor kura-kura,Bukan seekor arnab Yang berjaya Tapi bongkak diri. Jadilah seekor kura-kura Yang istiqamah dalam melakukan sesuatu perkara. InsyaAllah kita berjaya.

Dan Saya terfikir, Saya berjaya harungi Hari2 mendatang ini mungkin juga DOA dari ustazah di sekolah MPi. Terima kasih ustazah.DOA ustazah buat Saya tidak terpesong.

Jangan dengki dengan orang genius Yang Tak berusaha tetap berjaya. Sebab Allah Tak pandang pada result kita, Tapi Allah pandang kepada usaha Yang kita lakukan selama ini. Biarlah Tak setinggi orang lain, Yang penting, hidup kita mesti bergantung kepada Allah. Usaha, DOA, tawakal.  Sekian untuk tengahari ini.

Semoga berjaya!

No comments:

Post a Comment

arigatO!