Pengikut setia

Friday 26 February 2016

Allah selalu bersama kita

Kisah pada minggu lepas,

sempat ke library untuk mencari bahan2 rujukan untuk assignment falak dan thesis. Lepas jumpa buku terus ke tempat mesin potostat konon2 nak potostat isi2 penting.
tapi lupa duit xbawak 1sen pon. lepas bagi buku kat akak potostat tu.. n tengah duk pilih isi2 lain untuk dipotostat, tetibe terdetik dalam hati"alamak!!!aku xbawak purse lah!" macam mana nak bayar ni? pandang belakang.. ramai nye orang dok beratur nak potostat.. malu la kalau xda duit nak bayar ni.. tengah mengelamun fikir..nak lari ke.. or nak ape.. n tiba2 lagi. ade sorang hamba Allah ni dtg duk tepi aku. n tetibe lagi dia cakap kat akak potostat tu.. "akak, nanti duit lebih saya tolong bayarkan untuk budak ni ye." aku?? terkebil2 terkejut.  datang mana ntah orang ni .. kenal pon tak.. dia tau ke aku xda duit? padahal xda cakap kt sape2 pon..

haaa.. berdasarkan citer ni.. nak cakapnya.. walaupun kita keseorangan tanpa teman. Allah tetap ada bersama kita.Kalau kita yakin Allah sentiasa ada buat kita, pasti pertolongan tetap ada melalui jalan tengah. Allah hantarkan seseorang untuk menolong saya. simple kan??

 teringat dulu2 ketika saat mula2 bawa motor ke unisza, tiba2 tayar motor bocor. aku keseorangan terkontang kanting pam tayar motor. Tapi xberhasil. Rasa nak menangis! Ya Allah kenapa aku selalu keseorangan. Bantu lah hambaMu ini. Jangan kau beri aku kesusahan. Aku hanya ada Kamu ya Allah. Camtu la hati aku terdetik di saat aku sendirian.

Tiba2 datang 2orang jejaka yang baik hati datang bertanya. "Ada apa2 masalah ke?" & dengan nada slow nya aku menjawab, "motor bocor". Kedua2nya ikhlas datang menolong.. Nampak kesungguhan mereka menolong saya.. Ulang alik mengambil barang2 untuk tukar tayar . & Bila hulurkan duit. Dia menolak dan senyum. "Kami ikhlas menolong. Dah jadi tanggungjawab kami untuk tolong kalau ada yang susah"

Kebaikan mereka selalu saya ingat. sampai mati. Kita sebagai hamba lemah perlu bergantung sepenuhnya kepada Allah. Baru lah keajaiban berlaku. Kalau kita berharapkan ihsan dari manusia, mustahil ada yang menolong. Bila kita berdoa,Allah dah tarik hamba2 nya yang lain untuk tolong kita. So, BUAT yang selalu bersendirian tanpa teman. Jangan sedih jangan risau. Allah ada! saat kita senang dan susah. Jangan pula ketika kita senang kita mudah lupakan Allah .

Sekian untuk hari ini.

No comments:

Post a Comment

arigatO!