Pengikut setia

Thursday 20 September 2018

Jejak September

Dah bulan bulan berlalu. Hampir sebulan duk bawak hati nie kat selangor, alhamdulillah makin pulih. Tapi bila duk jaga anak buah 2 orang nie tetibe teringat kata kata orang tua, kita kalau nak beranak ramai memang senang je. Tapi nak mendidik tu yang selalu fail. Selalu je rasa kesal dengan diri sendiri kalau anak buah tak dengar kata. Betapa gagalnya aku dalam mendidik dan menjaga diorang. Jaga anak saudara buat aku belajar bagaimana cara untuk lebih bersabar.

Siang hari jaga budak budak. Tapi malam2 ada jugak terimbau memori pahit. Mungkin memori yang sukar untuk dibuang dalam jangka masa pendek nie. 2017 tahun paling dibenci sebab datang ujian yang bertalu. Masalah hati perasaan dan kerja. 2017 aku kehilangan kerja sekaligus hilang orang yang aku harapkan untuk jadi peneman hidup aku. Hmm. Camtu la..  Tak sangka pula aku sekuat nie. Kadang2 apa yang kita harapkan tak selalu dapat sehingga kita pasrah dengan segala ketetapanNya, barulah Allah ganti yang lebih baik untuk kita.

2017 tahun paling kuat untuk struggle. Struggle untuk dapatkan result Daij yang memuaskan, tahun yang mengharapkan dapat kerja yang memuaskan hati mak ayah. Tahun yang betul2 serius untuk mencari pasangan hidup setelah bertahun lamanya sepi tanpa lelaki. Malas nak layan kawan lelaki. Tapi demi mencari jodoh, aku cuba mengenali semua yang datang dalam hidupku. Tapi Allah dah sedarkan diri ni bahawa setinggi bukit mana pun kita mengenali orang tu. Kita takkan dapat mengenali dengan sebaiknya melainkan hidup bersama. Jadi, buang masa je kalau kita kenal dengan seseorang dalam tempoh lama.

Lepas exam final Daij bulan4. Satu persatu rezeki aku dapat, dapat settlekan masalah hutang yakin pinjaman untuk Ijazah sebanyak 17k, alhamdulillah boleh bayar penuh. Paling best dapat g umrah.

Memang best la dapat gi sana sebab berpeluang untuk solat taubat, solat hajat, dan buat perkara2 amal ibadat, paling puas hati dapat doa apa yang dihajati sebab kat sana memang doa cepat makbul. Kat sana aku berdoa semua benda yang diingini. Macam macam minta, minta Allah dekatkan hatiku denganNya, lalu titian sirat dengan mudah. Boleh masuk syurga nan indah. Di dunia pula, Alangkah indahnya jika dapat suami yang soleh. Boleh bimbing kita masuk syurga sama sama.Beriman. Kaya iman kaya takwa kaya hartanya kaya ilmu agamanya, pandai mengaji bertaranum dan lain lain. alangkah indahnya jika Allah beri suami yang bertanggungjawab dalam segala hal terutamanya hal rumahtangga. Rajin tolong dalam rumahtangga. Bantu isteri nanti dalam urus rumahtangga. Alangkah indahnya Allah beri aku suami yang penyayang, pandai urus anak anak, menyayangi isterinya, menghargai isterinya. Setia yang satu dengan isterinya. Penyabar. Tak mudah naik suara. Bersifat mahmudah la senang kata. Pandai masak pun ya jugak. Terdoa jugak kat tanah suci agar diberi suami yang suka buat bisnes, tak mudah putus asa, punya semangat juang yang tinggi, diberi suami yang berani bertindak sebab aku penakut. Nak jugak berbisnes tapi selalu cepat down. Selain tu ada doa juga moga diberi mertua yang sayang kita. Diberi suami yang boleh bagi nafkah zahir batin kat kita. Nafkah ni banyak jenis. Nafkah zahir macam bagi nafkah makan dan untuk diri kita, disediakan rumah yang boleh kita tinggal dengannya nanti. Tak besar tak pe, yang penting boleh hidup berdua nanti.sama sama berdikari. Nafkah batin pulak dari segi emosi kita. Perasaan kita. kalau kita tak gembira dengannya. Dikira  suami masih tak jalankan tanggungjawabnya sebagai seorang suami.

Sebelum ni selalu dapat kenal2 dengan lelaki yang kerja hebat hebat. Doktorlah, arkitek lah, jurusan mesirlah, cikgulah, pengurus kilang lah, tapi semua tu sombong. Selalu perlekehkan orang yang tak kerja. Mengharapkan duit perempuan semata mata. Diorang macam fikir isteri yang tak kerja ni membebankan mereka. Selalu suh mintak kerja itu ini sebelum kahwin. Mana tak stressnya. Bukan tak minta kerja tapi Allah tak bagi lagi. So kesimpulan yang dapat disimpulkan orang yang berjaya belajar sampai ke puncak Mesir jordan sekalipun belum tentu alim bagus warak, orang yang kerja besar dan kerja kerajaan yang digila2 kan tu belum tentu baik untuk kita. Awal2 lagi dah tak yakin dengan rezeki Allah. Ada sorang hamba Allah yang saya kenal, dia bagitahu si isteri perlu kerja juga untuk dapatkan kesenangan dalam hidup, baru boleh beli rumah besar. Dan dia sanggup cancel dari serius berkawan dengan saya hanya kerana saya tidak punya pekerjaan. Allah. Sedih tu tak cakap la kat depan. Satu je yang terpancul dalam fikiran. Dia bukan untukku.

Bab kerja pulak alangkah indahnya allah bagi aku kerja tanpa interview. Tanpa terikat dengan bos yang tak bertanggungjawab. Sebab banyak kali hantar borang iv selalu tak dapat, entah la. Dah pening nak fikir. Biarlah Allah yang tentukan segalaNya.

Kita sebagai manusia hanya mampu berdoa saja. Selebihnya usaha dan tawakal. Yakin yakin yakin Allah pasti bagi mentari setelah bertalu2 datangnya ribut taufan. Aku mampu berdoa moga kali ni Allah bagi calon suami yang terbaik dan menghargai aku sepenuh jiwanya dan tak akan sia siakan aku hingga ke hujung nafasku. Fuhh.. Kisah duka tu semua pernah dishare kat blog lain. Lupa pulak simpan kat mana. Banyak blog tapi semua merapu. Harap takda yang sesat masuk blog nie. Wassalam

No comments:

Post a Comment

arigatO!