Pengikut setia

Wednesday 23 May 2018

Perjalanan Umrahku

26 April 2018 (kamis)
Tarikh yang paling istimewa dalam hidupku...hadiah paling istimewa dalam hidupku kerana berpeluang utk mengerjakan umrah bersama ibu dan adik.

5 pagi (dilapangan terbang kelantan)

Ke kLia.. Dalam pukul 8 pagi sampai. Penat memunggah barang2 yang agak banyak. Abah dah kelihatan penat. Sebab abah memang demam dari rumah lagi. Ma pula nampak murung. Saya dan adiklah yang ulang alik cari tempat untuk berkumpul bersama jemaah Tiram Travel. Tunggu sampai pukul 11. Flight dalam 11 lebih. Duk dalam flight 8 jam. Panas punggung!!! Tido makan game movies.. Tu je la aktiviti yg boleh buat.

Sampai di mekah dalam pukul 9 malam. Masa tu waktu mekah.. Kami makan2, check in bilik. Abah bilik hotel tingkat 1. Saya, adik dan ma tingkat 2. Hotel safwah memang besar. N kerja mengangkut beg macam biasa lah. Saya dan adik. Penat tak terkira. Bayangkan selama ni tak pernah angkat barang berat. Tiba2 jadi hulk!!angkat beg bagasi besar beg besar ada dalam 6 bijik... Fuhhh... Malam tu dalam pukul 10 11.. Kami rest kejap. Pastu dalam pukul 3 pagi kami terus ke kaabah... Untuk menyelesaikan umrah pertama. Saya berjalan bersama mak dan adik. Pertama kali dalam hidup saya, saya melihat kaabah di depan mata.

Mak tanya" macam mana bila tengok kaabah?" allahuakhbar.. Menitis air mata yang penuh dosa ini apabila melihat kaabah. Saya menangis kerana syahdu. Allah maha besar. Allah maha berkuasa. Tak berkelip saya melihat kaabah. Sepanjang buat tawaf, saya menitis air mata sambil membaca ayat2 istighfar dan sebagainya. Begini rasanya apabila berjumpa dengan Allah. Menjadi tetamu Allah. Bersyukur dalam hati bila ma sudi bawa saya jumpa rumah Allah. N lepas tawaf. Saya dah kehilangan ma. Hilang dari radar! Orang terlampau ramai. Manusia kat situ main tolak2.. Orangnya besar2.. Orang arab orang pakistan n macam2 lah. Bila berpaling ke belakang. allah! Mujur adik saya tak hilang. Terus tarik tangan adik dan g kat depan multazam n makam ibrahim  .. Solat sunat dan berdoa.

27 April (jumaat)

Nak g saie. Tanpa ma. Saie ngan adik ja. Mula2 konon lah ikut jemaah Tiram tu. Lama2 lesap. Abes lesap.. Last sekali kami berdikari. Kira sendiri. Abis ja 7 pusingan. Kami balik rehat bberapa minit. Tak tidur pun. Terus turun solat subuh. Kemudian sarapan. abah buat upah umrah. Sebab memang tak larat sangat. Masa tu tak sempat jenguk abah.

Xsilap masa ni aktiviti bebas. Tapi tak bebas sangat sebab pukul10 pagi dah siap2 untuk solat jumaat. Kat sana perempuan pun solat jumaat. Terkebil2 jahiliah terserlah. Lepas solat jumaat 2 raakaat tu dah dikira settle ke? Haha.. Nak p solat tu memang kena rushing sebab kalau bertolak lewat memang tak jumpa tempat lah. Nak2 ada pegawal kat sana yang suka sebut perkataan " hajjah hajjah hajjah" sambil mengarah tak bagi duduk situ sini. pernah kena campak beg begitu saja. Fuhhh garang dia rasa nak tercekik leher ni .  Kecut perut. Tapi buat hati batu ja bila kat sana. Kat mekah ni hari2 ada solat jenazah..tiap waktu solat.

29 April 2018 (Ahad)

Masuk hari seterusnya, abah dah mula lembik. Sakit. Pergi melawat ke telaga air zam zam, Dan terpaksa saya seorang je dari keluarga pergi masjid jaaranah untuk niat umrah kali kedua kat sana. Ma dan adik jaga abah. Memang tak senang duduk. Agak sedih mengenangkan abah yang tenat. Terpaksa di bawa ke hospital untuk rawatan. Dalam bas, saya menangis sendirian. Tempat duduk sebelah dalam bas kosong. Tak ada adik. Tak ada mak. Tak ada abah. Sendirian. Tapi sebab ma nak sangat saya selesaikan ibadah umrah kali kedua, saya pergi dengan hati yang berat. Mujur ada kakak menemani saya. Kakak sebilik dalam hotel. Juga merupakan anak kepada kawan mak saya. Dia lah sanggup menemani saya untuk mengerjakan ibadah umrah. Dia pegang tangan saya tak nak bagi hilang. Sepanjang tawaf dan saie, saya menangis! Hiba. Sedih. Ya Allah ampunkan dosaku. Dosa lalu kini dan akan datang. Ampunkan dosa ibu ayahku juga adik beradikku. Sihatkan tubuh badan ibu ayah serta orang2 yang aku sayangi. Dan banyak lagi la doa2 yang diluahkan...

Bila kita mengadap kaabah, rasa khusyuk kita tawaduk kita akan datang dengan sendirinya. Mata ringan je mengeluarkan air mata. Hati jadi selembut tisu. Selesai umrah kedua. Terus pulang ke hotel. Mencari susuk tubuh yang lemah. Abah terlantar atas katil tak bermaya. Saya menangis dalam hati je sebab saya ada adik dan mak. Tak boleh bagi diorang tengok saya lemah. Risau ajal abah tiba. Ya allah. Panjangkan umur abahku. Tiap kali waktu makan. Kami bertiga bersusah payah tapau makanan untuk bagi kat abah. Makan pun tak kenyang. Tidur pon tak lena.

30 April (isnin)

Pergi melawat masjid2 kat mekah. Lupa da masjid ape ke benda. Solat sunat kat sana. Melawat bukit uhud, bukit ape ke benda tah.  Tak leh nak fokus sangat sebab tinggal abah kat hotel sendirian. Macam biasa hari2 ke masjid tiap kali waktu solat, rutin sama. Seronok sangat sebab tiap kali solat boleh mengadap kaabah. Rasa macam tak nak balik kelantan. Tiap hari saya berdoa, luahkan segala hajat2 saya. Keinginan saya, harapan saya, mengadu itu ini kepada Allah. Kepada siapa lagi harus saya berharap dan mengadu kalau bukan kepada pencipta sendiri.

Pada malam tu. Mutawif janji nak bawa g tawaf sunat pada pukul 12 malam. Masa tu saya berkesempatan berpimpin tangan dengan mak saya tawaf sama2. Orang memang ramai menghimpit saya dan mak. Kesian ma. Saya berusaha untuk sekat ma dari ditolak2 orang2 besar arab. Bimbang takut jatuh. Sebab ada makcik dah jatuh kena tolak dan kena himpit. Siapa lagi nak melindungi mak kalau bukan anaknya. Saya? Allah lindungi saya. Alhamdulillah. Walaupun kecik molek senang kena lenyek. Allah bantu allah sekat dari saya dilenyek orang arab gergasi. Tapi kalau kena siku, kena tonyoh kepala tu memang adat dah. Adik? Kakak sebilik tolong pimpin. Lepas tu kami berkesempatan untuk solat sunat depan multazam, hijri ismail. Allah. Nikmat boleh solat kat situ. Doa kat situ. Puas hati. Dapat pegang kain kaabah. Boleh pegang makam ibrahim. Puas hati dapat pegang tangan mak tawaf sama2 nangis sama-sama. Terima kasih ya allah.

1 Mei( selasa)

Disebabkan abah sakit. Saya adik dan ma tidak ke mana2 kecuali ke masjid. Rutin kami selepas solat adalah g jenguk abah. Tapau makanan kat abah. Mengurut abah. Jemaah lain pergi melawat ke beberapa tempat. Malam tu, kami berehat sahaja dan g bilik hotel abah. Muka saya dan adik dah agak tebal sangat. Kalau di gergaji pun tak mungkin pecah agaknya. Yela, dalam bilik tu. Semua roomate abah lelaki.yang muda pun ada. Malu nye ya ampun. Saya ni anak dara. Tapi terpaksa tebalkan muka masuk jumpa abah, suap2kan makanan abah. Urut2 sedikit sebanyak. Orang2 jemaah yg tiram travel tu semua dah kenal kami. Anak beranak yang agak kesian la jugak.

2 mei (rabu)

Pagi2 kami bertolak naik bas untuk ke madinah. Dalam 7 jam kami duk dalam tu. Agak meletihkan. Lagi meletihkan bila abah sakit. Nak buang air pun kena pimpin. Kalau sorang pimpin memang ke laut lah. Saya dan adik lah yang heret abah masuk dalam tandas laki. Mujurlah ada yang sudi tolong papah abah masuk. Kemudian kami berlari anak ke tandas perempuan. Nak melepaskan hajat jugak. Kemudian berlari kembali ke tandas lelaki. Jarak tandas laki dan perempuan kat madinah memang jauh sikit. Terpaksalah kami cergaskan diri. Nak harapkan ma, ma sendiri dah kepenatan. Umur dah lanjut kan.  Kami papah abah naik bas.

Kemudian berlari ke kedai makan. Order makanan kemudian bawak makanan ke dalam bas. Bagi abah makan. Saya dah tak peduli orang nak tengok saya kekalutan dan sibuk jaga abah. Kadang orang datang hulurkan tangan untuk bantu saya. Saya relakan saja. Bukan hulur tangan apa. Diorang datang sukarela nak sorong kerusi roda dan sebagainya. Kekuatan saya ada pada adik saya. Mujur ada peneman untuk saya ke mana2. Di madinah tak sama macam mekah. Hotel dia tak semewah kat mekah, kawasan dia pun tak sama macam mekah. Agak kuno sikit orang2 nya. Mungkin kawasan berhenti rehat tu adalah kawasan pedalaman bukan bandar madinah lagi. Agak nanar.

Saya terfikir. Kalau saya datang bersama suami mungkin saya tak sepenat ini. Mungkin dialah yang membantu saya uruskan semua benda. Saya penat penat penat. Menangis dalam hati. Apakan daya. Allah hadirkan saya ibu ayah yang sakit untuk diberi ganjaran pahala menjaga orang tua di tempat suci. Mungkin sesudah saya berbakti pd orang tua di tempat suci ni. Allah nak bagi saya suami soleh selepas balik dari mekah madinah. Aminn.. Bersangka baik pada Allah.

Sesampai di madinah hotel kautsar ke ansar..lupa dah.. Hihi... Check in hotel. Alhamdulillah. Allah dengar rintihan hambaNya. Bilik abah hanya bersebelahan dari bilik saya. Tak da la penat sangat nak ulang alik naik turun lif nak bagi makan kat abah. Gembira sangat. Tapi abah memang tak larat sangat2.. Asyik terlantar atas katil je. Tak keluar bilik pun sepanjang di mekah n madinah.  Saya adik dan mak buat ibadah macam biasa tanpa abah. Saya berkesempatan ronda2 bandar madinah, ke kebun tamar, muzium turki. Kami pergi bersama 1 jemaah tiram travel. Saya berkesempatan melawat makam nabi bersama mak. Sungguh saya terharu. Sedih. Rindu rasulullah. Sempat solat sunat kat makam tu walaupun dipijak kepala oleh orang arab. Alhamdulillah allah pelihara saya dari bahaya.

3 mei khamis

Lepas kena pijak kepala, rasa demam dah nak datang. Allahu akbar. Sampai hati orang arab kan.. Hihi.. Saya duduk je dalam bilik hotel. Telan panadol dan tak ke masjid. Waduihhh ...

4 mei jumaat

Tak solat jumaat gara2 demam. Allah.. Sakit plak kepala. Penangan kena pijak kepala kot. Denyut2 badan. Rasa nak mati pun ada. Tapi tak tunjuk sangatlah kat depan mak.

5 mei sabtu

Hari ni pun saya tak ke mana2. Hanya solat kat bilik hotel. Demam melanda. Ma pergi masjid dengan kawan dia. Serba salah tp apakan daya, antibodi dah tak kuat. Tak jenguk pun abah. Adik lah yang urus pasal makan minum abah.mujur bilik bersebelahan je. Allah maha mengetahui apa yang akan terjadi.

Petang dah sihat. Boleh la jalan walaupun terhuyung hayang. Boleh pergi kedai kurma. Beli kurma. Beli selendang n cenderahati.

6mei (ahad)

Pagi2 Kami berangkat naik bas untuk kembali ke mekah utk naik flight kat sana,jeddah..nak balik malaysia dohhh ..  Kat sini bermula kembali episod ngeri mengangkat beg2 gergasi serta menolak kerusi roda abah. Episod dalam bas tak la penat sangat sebab tidur je kan..kikiii.. Lepas sampai airport tu..perit sedikit. Saya lah yang mengangkut kesemua beg2 besar tu. Sebab adik sibuk duk layan abah. Ma plak dah start huyung hayang. Kepenatan. Penat saya tak tunjuk pun. Walhal saya menolak troli beg yang besar gedabak tu plus dua troli yerr... Sorang handle dua troli. Sebabnya adik dah tolak kerusi roda abah dan pimpin tangan ma sekali sebab ma dah start nak pitam. Masa tu hanya allah ja tau saya pening sakit kepala terhuyung hayang.nampak orang nampak barang.. Semua nampak dua.  Tapi saya cuba kuat depan orang tua saya. Cuba gagahkan diri tolak dua troli sekaligus menuju ke dalam airport. Perjalanan dia jauh jugak la berjalan tu. Dengan cuaca panas. Tak jumpa makanan dari pagi. Masa tu dalam pukul 1 kot. Pastu check in pukul 4... Masa nak check in tu la yang agak azab sikit. Masa saya duk tolak troli tetiba pandangan saya kabur. Bila mata dah ok, saya tengok jemaah umrah kumpulan saya dah hilang. Tak tau arah mana mereka masuk. Macam nak nangis pun ada. Dengan orang tua yang sakit nya. Stress!!!!  Rasa nak gali tanah masuk dalam tu duk diam2..

Tapi kena pandai cari penyelesaian juga. Lama juga mundar mandir kat situ. Orang arab dah pandang pelik sebab orang perempuan yang tolak troli dua dengan penuh beg besar. Tak kisah lah! Dan akhirnya datang penyelamat saya. Saya follow je jemaah umrah tu masuk utk proses check in. Masa tu sekali lagi diuji. Perlu balut kerusi roda abah(wrapping). Dalam keadaan orang sesak. Asyik selalu hilang je. Saya dah bagi pasport kat abah. Senang mutawif nak cek nnti. Tapi tiba2 lepas saya buat urusan balut kerusi roda abah, mutawif bising cakap pasport abah hilang. Aduihhh... Saya masa tu tengah penat, pening, huyung hayang. Diasak pulak dengan pelbagai soalan. Marah2 seolah tak jaga pasport abah. Semua jemaah umrah kumpulan saya tengok ke arah saya.allah malu nyaaa segannya.. Dah buntu sebenarnya nak cakap. Rupanya pasport abah ada dengan adik. Satu jemaah riuh menyorak ke arah kami. Menandakan rasa lega dah jumpa pasport. Kalau tak memang tak pulang ke tanah air lah kami..huhu.. Kekalutan nak check in beg. Sorang jo handle wei. Mana tak kalut nya. Dengan abah entah kat mana. Mujur la ada hero2 kat sana sudi jadi anak angkat abah. Tolong jaga abah. Tolong sorong kerusi roda abah. Jasamu akan ku kenang... Kalau saya blur mereka tolong. Dah sampai kLIa, diorang lah tolong tengok2 kan beg kami. Kat situ lagi sekali saya perlu tolak beg gergasi tu.. Nasib baik masa tu ada yg tolak kerusi roda abah.. Saya ngn adik lah duk nagkut kerusi roda yang baru beli n beg2 gergasi tu sampai nak hilang tenaga.

Sampai je airport kelantan. Tenaga dah k.o... Sebab tu ler balik 7 mei.. N sekarang 23 mei.. Xsembuh2 demam saya. Demam campak pulak..nak masuk 2mggu xbaik2 lo..ni sebab bsentuhan dengan kulit orang sana ke..huhu. Huuuu.. Doakan kesembuhan saya dan abah saya..abah memang sakit bukan demam biasa. Macam2 ada.. Artritis,kencing manis, darah tinggi, n yg tbaru batu dalam hempedu n perlu di operate bulan 8 tahun ni..doakan kesembuhan abah... Aminnn