Pengikut setia

Saturday 7 April 2018

Rezeki tanpa gaji

Masuk 8 April ni ..hampir 2 tahun la saya menetap bersama mak ayah di kampung. Tambah pula hari ni bufday saya. Sebenarnya Allah mudah makbulkan doa saya jika di berkendak. Antaranya lepas degree saya nak tinggal bersama mak ayah. Saya dapat apa yang saya inginkan. Cuma terasa sedikit terkilan sebab impian nak kerja sambil belajar tak tercapai sangat. Mungkin Allah lagi faham yang saya tak mampu nak hadap kerja dan belajar dalam masa yang sama.

Jadi Allah bagi saya kerja bila duit simpanan saya 'kering'. Sebab tu saya kerja kat dua tempat 2 bulan je paling lama. Alhamdulillah. Setakat kerja macam tu, masih boleh hidup dengan duit simpanan saya. Masih boleh beli apa yang saya suka dan apa yang saya inginkan. Allah jaga saya. Yang penting keyakinan kita kepada Allah. Lepas peristiwa dikhianati di tadika al ... Saya makin yakin rezeki sebenarnya luas.ada di mana2 saja, tak perlu terikat di reban tadika yang tiada kebebasan yang penuh dengan tekanan. Kerja pon tak dapat gaji. Sedih! Allah uji saya. Lepas tu saya doa. Kalau dengan kerja yang perlu temuduga beratur panjang dan bergaji RM400, tapi saya tak dapat gaji setelah bekerja di situ, Kau bagilah ak rasa kerja tanpa temuduga. Banyak resume dah hantar tapi tak dipanggil2 pun. 

Tak lama kemudian, ada yang tawarkan saya kerja, resume xpernah hantar kat situ. gembira sebab kerja tu orang ejas tak perlu interview pon. Kan Allah dengar permintaan saya? Walaupun gaji tak setinggi langit, tapi kerja tu tak berat dan tak tertekan langsung. Rileks je dari pukul9 sampai pukul5. Tapi Allah tak bagi saya kerja lama, hanya 2 bulan! Mungkin saya mudah tertekan dengan belajar. Jadi Allah suruh saya rehat. Positif!!

Dengan berbulan lamanya saya makan anggur. Hampir 8 bulan. Dalam 8 bulan tu, saya selalu doa biar Allah murahkan rezeki saya. Moga Allah bagi saya duit dengan cara lain. Sebab saya yakin dengan 1 benda. Kalau Allah berkehendak dengan sesuatu. allah pasti bagi! Walaupun saya tak kerja, saya yakin duit bukan datang melalui "gaji" sahaja. Banyak cara Allah boleh bagi. Bulan 9 , saya diajak kawan untuk kerja bersamanya. Untuk hilangkan rasa sunyi di rumah dan lagi oleh kerana duit simpanan saya makin berkurangan, saya kerja lagi ! Kali ni hanya 2 bulan setengah! Sebab majikan bermasalah tidak dapat bagi gaji. Saya pasrah di uji benda yang sama. Tapi saya redha dan cakap pujuk dalam hati. Allah nak bagi benda yang lagi baik untuk saya. Lepas peristiwa tu. Saya lagi yakin. Duit tak semesti datang melalui gaji sahaja. Saya meneruskan amalan doa saya sampai hari ini. Rabbi inni lima anzalta illaya minkhairin fakir.  Serta baca doa 12 pembuka rezeki. Yakin dengan doa saya. Saya ada hutang 17500. Hutang yayasan YAKIN. Memang sedih bila keadaan tak jumpa kerja yang baik elok. Tambah lagi pernah direject 2 orang jejaka yang tak berapa hensem disebab tak da kerja. Ujian bab jodoh belum lagi disebut. Hihi. Saya cakap dan pujuk hati. Tak apalah. Orang tak nak kita pun, mungkin sebab dia tak hensem. Allah nak ganti kat saya yang hensem dan beriman kot. Ok, sambung cerita tadi, jodoh kita cerita hujung2. Hutang??? Semua orang fikir tentang hutang tambah lagi belasan ribu. Kemudian saya yakinkan diri. Allah pasti tolong saya langsaikan hutang saya. Tak lama kemudian setelah saya redha dengan ujian Allah. Ujian kerja dan sebagainya. Saya pasrah jadi suri rumah kat rumah. Basuh periuk belanga hari2, duk jadi tunggul kat rumah tanpa ditemani sesiapa. Pendam. Alhamdulillah. Allah hiburkan hati saya setelah saya bersedih. Allah datangkan ibu saya. Heroin saya. Mungkin ibu saya dapat lihat kesedihan saya. Kekecewaan saya. Ujian hati. Sangat berat untuk dipikul. Bab kerja. Bab jodoh. Semuanya berat. Lagi berat bila ujian datang sekaligus. Hilang kerja dan hilang orang yang kita sayang dalam sekelip mata dan hari yang sama. Tapi saya redha. Mungkin pertemuan saya dengan dia. Walaupun cuma kawan. Allah nak lindung saya dari bahaya dan dosa. Allah nak bagi saya lelaki yang boleh menjaga saya. Bukan sekadar memainkan perasaan saya. Allah campak dia jauh dari hidup saya. 

Eh , masuk lagi bab tu. Ok. Kembali pada kisah tadi, allah bagi saya heroin untuk hiburkan jiwa saya yang kesedihan. Alhamdulillah mak saya sponser untuk bayar keseluruhan bayaran duit pinjman yayasan YAKIN. Sekali lagi terasa makin yakin. Allah nak bagi saya duit bukan dengan melalui gaji sahaja. Sebelum ni ,selepas habis degree Allah bantu saya langsaikan hutang PTPTN. 

Tak terkata rasa syukur di hati kerana Allah maha pemurah. Allah bagi saya rasa suka setelah datang kekecewaan. Allah bagi saya rasa benda yang saya selalu impikan. Iaitu ke rumah Allah. Mak ajak saya buat umrah bersamanya. InsyaAllah 26 April ni saya akan berangkat bersama ayah dan mak serta adik.

Dalam tak sampai berapa bulan. Total yang saya dapat berbelas ribu banyaknya. Selesai hutang yang bertimbun. Yang saya rasa kalau kerja sekalipun takkan dapat langsaikan hutang yang berbelasan ribu. Bertahun2 kena bayar hutang. Sebanyak gaji yang saya sepatutnya dapat selama 2 tahun. Hihi. Allah maha kaya. Maha pemurah. Maha adil. Yang penting. Jangan cemburu dengan rezeki orang lain kerana rezeki kita Allah dah simpan untuk kita dan akan lepaskan rezeki kita bila masa perlu. InsyaAllah kerja dan jodoh yang baik saya akan dapat nanti setelah tamat belajar. Tu keyakinan yang seterusnya yang perlu saya tanam mulai hari ini. 

Bagi yang tak kerja atau kerja biasa atau lain2 nya, jangan takut untuk hidup! Tak semestinya dengan kerja " kerajaan" , baru boleh hidup. Kerana setiap rezeki di muka bumi ni milik Allah!! Yakin pada yang satu. Mesti allah bagi pada kita.. Dengan banyak cara kita boleh dapat "gaji" sendiri. Lebih mewah dari gaji orang yang sanggup sengetkan tulang belakang demi sesen duit.

 Mungkin juga kita berniat buat baik pada orang tua Allah mudahkan rezeki kita. Alhamdulillah. Berbaktilah kepada orang tua. Nescaya rezeki mu bertimbun timbun... 

No comments:

Post a Comment

arigatO!