Pengikut setia

Thursday 27 April 2017

Pengalaman temuduga

Ku tinggalkan jejak di sini.. Nak cerita satu kisah temuduga. Banyak temuduga yg dah join.. Tapi antara temuduga yang agak menghiburkan bila join iv guru dini dan iv tauliah peguam.

Kemarin baru je settle iv tauliah peguam. Staff mahkamah mesej je suh pergi iv. Jadi dengan hati yg kekalutan saya terima je dan balas akan pergi. Bermula la seisi rajinku.. Yang selama ni agak malas baca buku. Hmm.. Tapi nakkan sesuatu benda tu pasti kita akan berusaha bukan?? Macam2 kitab yang tak pernH dibuka sy study.. So tibalah hri yang dinantikan..

Pagi2 dah rasa gabra. Nama saya bermaksud kelebihan ketenangan tapi agak tertipu dgn maksud nama tu. Sayerr seorang kaluttt! Fakta bukan auta.   Pepagi get ready nak ke mahkamah. Turun naik rumah sebab banyak kali tertinggal barang. Hampir setengah jam tamat gitu jer. Mujur baru pukul 7.15 pagi, bermakna dari pukul 6.45 saya naik turun dari rumah.. Tertinggal stoking. Baju kot.. Dah duk luar pagar, tertinggal sijil fail plok..

Ok, tRik nafas kalut, dah sampai saya terus tulis nama untuk pendaftaran. Saya angka no.19. Nak dijadikan cerita. Masa angka ke 17, seorang calon no. 18 ke tandas. Jadi staf yang urus pelajar iv ni terus panggil nama saya calon seterusnya. Oleh sebab gabra, saya dah tak dengar dia cakap apa, terus menuju ke lorong masuk bilik iv n bukak pintu. Tercengang 5 orang panel penemuduga. Ada ketua hKim, ketua pendakwa. Lagi 3 org xtau ketua apa. Dan lagi sorang, calon iv yang tengah rancak bercakap tercengang Berkerut dahinya melihat pada saya. Tak tahan nyee ambe wat muka tak malu duk sengih2 pastu baru tersedar dari lamunan.. Ya Allah , aku tak patut masuk lgi.. Huhuu.. Keluar dengan muka tak mLu. Dah la calon kat dalam tu lelaki. Malu nak letak muka mana nihh.. Hmmm.. Pdan muka.tapi tak pe lin. Mana tau tu jodohh kau.. Hak hak..

Dulu time iv guru dini lagi la gabra. Sebab satu grup ngn flower boy.  4 org lelaki 2 perempuan, xde la flower sgt. Tp sy spesis yg xleh nak dekat ngn laki. Ado sedikit alahan ngn org laki. Agak tunggul la. Tp time xda urusan je jadi tunggul, bila dah ada keperluan ni.. Demi iv, sy sanggup bermesra ngn flower boys tu. Nak memudahkan komunikasi Dalam bilik iv jer. Xde makna nak mesra alam tnpa sebab.. Bukan caraku. Dan agak memalukan bila masuk bilik iv, penemuduga panggil nama dlu sebelum ditemuduga, di panggil nam fadhil. Tapi ambo dgn yakin menjawab " yaaaa saya!" pastu penemuduga tanya, " awak nama fadhil ke" owhhh tidak.. Satu team pakat duk gelak perlikan ambo. Hmm.. Satu kekalutan yg tak patut dibuat.. Kikiki.. 

Dan walaupun agak kekalutan. Akhirnya saya berjaya lulus temuduga tauliah peguam negeri kelantan, senang je soalan yg dituju kt ambe. mungkin sbb mereka dah nampak kekalutan yg ambe buat sebelum ni. Soalannya, cerita kitab apa yang dipakai. N explain. Yg selebihnya, Bagitau nama pensyarah awk yg awak belajar daij tu. Pensyarah dari uia tu datang ke kelantan dengan apa. Apa subjek yg dipelajari. Hmmmm berapa tempoh belajar awak sepanjang diploma ngan ijazah? *dah kompius ni soalan jugak ke* 

Dan ambe berjaya abiskan duit abah wat byarr tauliah peguam 2017 sebanyak rm 260. Tahniah kepada diri sendiri. Doakan ambe boleh beramal dengan baik. Dan bukan sekadar peguam cap ayam.. Kikikiihh

No comments:

Post a Comment

arigatO!