Pengikut setia

Sunday 24 November 2013

Jadilah orang baik

Assalamualaikum warga blogger dan para pembaca yang setia membelek2 blog ini..MaAfku pinta kerana tahun 2013 adalah tahun yang paling sibuk di dunia. saya tak sempat menulis or mencari bahan2 berfaedah untuk dikongsi bersama.

JADI

bacalah entry2 terdahulu dan khatam la sehingga ingat dan jangan lupa amalkan dan buruk jadi tauladan ;-)

Apa yang saya ingin borakkan di sini adalah kita sebagai manusia ada baik buruknya.tapi jelas kita boleh berubah.selagi ada peluang untuk berubah.silalah berusaha untuk berubah sedaya yang mungkin.kerana kita hidup di muka bumi ini hanya sementara sahaja.

Apa yang berlaku atau terjadi kepada anda,janganlah bersedih.hatta kalau tumbuh jerawat satu muka pon,janganlah risau sangat.terutama remaja yang baru nak besar ni, benda tu semua sementara,fikirlah!Allah uji kita dengan cara yang pelbagai2. Jerawat membantu kita menjaga diri dari menggatal.tu sebagai contoh aje,kalau dah ditumbuhi jerawat or dilahirkan dengan keadaan gemuk sekalipun.tu semua agenda allah.mungkin gemuk membuatkan kita rasa rendah diri dan malu dengan orang ramai,kalaulah kita dilahirkan dengan wajah yang cantik ,badan yang cun dan langsing,pasti kita lupa diri,terus bangga dengan apa yang kita ada,lupa itu semua pinjaman dari allah.terus mengorat,melayan orang yang bukan mahram,berpakaian tak senonoh dan lain lagi,itu semua tak menjanjikan kebahagiaan pon,yang menjanjikan kebahagiaan dan ketenangan hanyalah agama. Solat jangan tinggal!kalau boleh dan kalau rajin tambahkan lagi solat sunat.Al-Quran dan assunnah jangan dilupakan.Quran itu ibarat makanan kita,sehari nasi dua kali sehari makan,quran????muhasabah diri anda. Kalau malas sangat bacalah quran sekali sehari,sebaris dua pon dah jadi,dan lagi baik kalau baca 2kali sehari.pagi dan malam.kalau tak sempat setiap malam aje pon jadilah!

Saya sebagai perempuan nak menyatakan pendapat sahaja. Perkara utama yang saya ingin pilih bakal suami yang saya idamkan adalah pandai baca al-quran.pandai baca tu maksud dia lain sikit, maksudnya pandai baca quran secara berlagu seperti taranum. pandai azan ala2 syeikh arab..memang tertaut terus!!..Lagi,pandai bertazkirah dan kalau cakap pasal agama,lancar! lagi satu. lekat di masjid dan dengar ceramah!  mak ayah saya selalu suruh abang pergi masjid setiap kali solat fardhu.Abang dari kecil suka pergi masjid. Saya pula,setiap malam dan terutamanya hari jumaat, mak ayah selalu ajak pergi masjid. tapi jarang ikut.hihii...liat katakan, tapi sekurang2nya kenal apa itu masjid dan pernah jejak kaki ke masjid. sebab kalau perempuan ,rasanya tak kisah kalau tak pandai semua tu,kan suami boleh didik..tapi kalau laki yang tak pandai semua tu,macam mana dia nak bina rumahtangga???nak mendidik isteri dan anak-anak?solat selalu lewat, baca quran tunggang langgang,tajwid entah ke mana, masjid pon tak kenal,cakap agama tak reti tapi bab NGEJAH no. 1! nauzubillah...

hihihi..pANJAng pulok ambo bercerita dan membebel .katanya seboook!!!

lain kali la cakap soal hati dan perAsaan. ;-)

sekian

No comments:

Post a Comment

arigatO!