Satu perkara penting yang perlu saya utarakan ialah
melalui posting ini, anda tidak perlu membuang masa untuk berdebat sama ada
benarkah tanda-tanda ini boleh menyebabkan pelajar di universiti gagal. Masa
anda yang berharga lebih baik digunakan untuk mengkaji apakah yang bakal anda
perolehi di masa akan datang jika anda dapat atasi kesemua tujuh tanda yang
telah saya terangkan. Apakah kelebihan anda berbanding pelajar lain jika anda
berjaya atasi semua masalah dan perkara tidak baik yang dinyatakan melalui 7
tanda ini.
Mahasiswa dan mahasiswi di IPTA dan IPTS seluruh negara
adalah harapan bangsa kita untuk menjadi pemimpin yang berkaliber dan disegani.
Saya percaya ia dapat dicapai jika 7 tanda ini dapat dihindari mulai hari ini.
Selamat berjaya!
(INI SEMUA SUMBER DR:OSMAN AFFAN)
Percaya atau tidak, 6 tanda pertama yang telah saya
terangkan di dalam siri ‘7 tanda anda akan gagal di universiti’ ini bermula
dengan tanda ketujuh ini. Mahasiswa dan mahasiswi yang tidak pernah fikirkan
dengan teliti tentang apa yang mereka mahu lakukan dan capai dalam hidup akan
- Takut salah lalu tidak mahu mencuba.
- Tidak bawa payung hujan dipersalahkan.
- Bawah tempurung lebih selesa daripada padang yang
luas.
- Sanggup berkawan dengan orang tidak mandi pagi.
- Tidak berani jadi berbeza.
Pelajar yang memanah di dalam gelap akan sentiasa
diselubungi kegelapan. Mereka jauh berbeza dengan pelajar berjaya yang bukan
sahaja tekun dalam belajar malah mereka seolah-olah telah tahu dengan jelas apa
yang mereka mahu lakukan setelah tamat belajar. Ada dua tips pantas untuk
memanah di dalam terang dan dengan mata yang terbuka. Walaupun ini tips pantas,
ia akan memakan masa yang agak panjang. 2 tips itu ialah
- Baca buku-buku pembangunan diri sebanyak mungkin.
- Hadiri kursus, seminar dan bengkel yang boleh
meningkatkan pembangunan diri dan meningkatkan tahap penguasaan
kemahiran-kemahiran asas yang diperlukan suatu hari nanti.
Minggu ini, apa kata anda cari masa terluang selama 1
jam. Ambil beberapa keping kertas dan senaraikan 3 perkara.
- Kedua, senaraikan apa sahaja yang anda hendak capai
sebelum anda meninggal dunia termasuk sesuatu yang anda mahu lakukan
kepada orang-orang yang sangat penting kepada anda.
- Ketiga, buka mata dan minda mulai sekarang untuk mencari
jalan dan semua kemahiran yang anda perlukan untuk mencapai
semua perkara yang telah anda senaraikan.
Saya percaya, jika anda dapat cari masa dan lakukan
perkara ini, suasana disekitar anda akan menjadi lebih cerah. Mata anda akan
mula terbuka. Perlahan-lahan anda akan mula dapat lihat jalan yang anda cari
selama ini.
Selamat memanah di dalam terang dengan mata yang terbuka!
Apa yang saya maksudkan ialah sebahagian besar pelajar di
universiti tidak pernah berfikir dengan jelas apa yang mereka mahu capai
selepas mereka habis belajar. Jika anda tidak percaya, tanya diri anda
sendiri atau rakan-rakan yang sama belajar di universiti, apa yang mereka mahu
lakukan sebaik sahaja tamat belajar hingga 5 tahun akan datang? Menurut kajian
dan berdasarkan pemerhatian saya, lebih 90% pelajar tidak boleh menjawab dengan
yakin.
Saya banyak juga menjalankan program untuk pelajar yang
bakal tamat belajar di universiti. Apabila saya tanya apakah rancangan mereka
selepas itu, begitu ramai yang menunjukkan reaksi kosong, tidak ada apa-apa
idea untuk menjawab soalan ini. Adakah anda sama seperti pelajar-pelajar ini?
Ada dua perkara saya perlu terangkan di sini. Mengapa
saya kata tanda ini sebagai memanah di dalam gelap dengan mata tertutup dan
mengapa ia merupakan satu tanda anda akan gagal.
Bayangkan anda pandai memanah. Diberi apa sahaja anda
boleh panah dengan tepat. Bayangkan pula anda perlu memanah sesuatu sasaran
yang kecil di dalam sebuah bilik yang sangat gelap. Mata anda pula ditutup
rapat. Apakah peluang dan kebarangkalian untuk memanah dengan tepat?
Hampir kosong bukan? Pelajar yang tidak pernah fikirkan dengan jelas apa yang
mahu dicapai dalam hidup dan merancang jalan untuk mencapainya adalah umpama
memanah di dalam gelap.
Mereka setiap hari datang ke kuliah dan tutorial kerana
semua orang lakukan perkara yang sama. Apabila
mereka diberi tugasan, mereka merungut kerana susah. Apabila disuruh membuat presentation, mereka merungut lagi.
Ini tanda mereka tidak tahu apakah manfaat yang bakal mereka perolehi daripada
aktiviti-aktiviti itu tadi. Mereka tidak nampak tujuan dan sasaran daripada
aktiviti tersebut. Mengapa? Kerana mereka tidak pernah fikirkan apa yang hendak
dicapai. Kerana mereka sedang seronok menutup mata sambil memanah di dalam
gelap.
Pelajar yang memanah di dalam
gelap selalu merungut. Itu tak kena, ini tak
kena. Orang itu salah dan orang ini salah. Pelajar yang
memanah dalam keadaan terang dan mata yang terbuka luas pula malas mahu
merungut. Bagi mereka, jika sesuatu perkara itu susah, tentu ada cara untuk
membuatnya senang, dan merungut bukanlah caranya.
Mereka juga percaya, semakin susah satu perkara itu semakin besarlah
kepentingan dan kelebihan yang mereka bakal perolehi. Sama seperti
melombong berlian. Begitu banyak tanah yang perlu dikorek, ditapis dan diayak
untuk menghasilkan sejumlah kecil berlian. Namun harga yang diletakkan pada
berlian itu membuatkan kerja-kerja berat semua itu tadi amat berbaloi.
Apa kata hari ini anda buat sesuatu tentang perkara
ini. Sebagai
langkah permulaan, apa kata anda ambil
sekeping kertas kosong dan senaraikan sekurang-kurang 10 perkara yang anda mahu
capai daripada sekarang hingga 10 tahun akan datang. Anda boleh tulis
anda mahu beli kereta, rumah, ada simpanan wang yang banyak, ingin menunaikan
haj, memberi wang saku kepada ibu bapa sebanyak RM1000 sebulan dan sebagainya.
Tulis apa sahaja yang anda inginkan. Jangan fikirkan langsung tentang halangan
untuk mendapat semua perkara ini. Jangan risau jika anda ambil masa yang agak
lama untuk memikirkan perkara ini.
Saya akan terangkan dalam posting seterusnya mengapa
tanda ini merupakan tanda anda akan gagal di universiti.
Apabila saya katakan berani jadi berbeza, ia bukan
bermaksud kita sengaja mahu jadi berbeza berbanding orang lain. Contohnya jika
semua orang lelaki pakai Baju Melayu dan kita mahu jadi berbeza dengan memakai
Baju Kurung. Perbezaan yang
dimaksudkan ialah apabila kita buat sesuatu
keputusan yang berbeza daripada orang lain, kita mesti berani untuk
mempertahankannya. Contohnya jika ditanya soalan
di dalam dewan kuliah, anda berani beri jawapan menurut pendapat anda sendiri
walaupun mungkin pelajar lain tidak bersetuju. Kemudian berani pula
mempertahankan jawapan dan pendapat anda itu.
Saya banyak mendengar aduan pelajar lelaki dan juga
perempuan yang mereka sukar
berjaya kerana kawan-kawan mereka ialah jenis pelajar yang malas, suka
bertangguh, suka ponteng kelas, suka bangun lambat dan sebagainya. Malah
ada pelajar yang bangun awal pagi tetapi tidur semula kerana melihat
kawan-kawan mereka masih terus tidur. Kalau bangun dan belajar, nanti berbeza
pula daripada kawan-kawan. Nanti disindir pula. Pelik bukan, lebih takut
disindir dan diketawakan berbanding gagal dan menyesal sepanjang hayat.
Berani jadi berbeza juga mungkin bermaksud anda berani meninggalkan kumpulan pelajar yang anda dampingi
selama ini. Maksud saya, jika kumpulan kawan-kawan yang anda dampingi sekarang hanya membawa
anda ke arah lebih teruk, anda mesti berani untuk meninggalkan mereka.
Bukan bermaksud memutuskan sahabat tetapi memberikan sedikit jarak agar anda
boleh bina cara hidup baru. Jika anda tinggal serumah dengan kawan-kawan yang
menjatuhkan semangat belajar anda, mungkin anda
perlu berani untuk keluar daripada rumah itu dan cari rumah yang mempunyai
penghuni yang boleh membantu anda.
Amat menyedihkan, saya lihat pelajar begitu takut
meninggalkan kumpulannya walaupun mereka tahu kumpulan itu merosakkan mereka.
Saya banyak buat program untuk pelajar yang mendapat CGPA rendah. Apa yang saya
dapati, mereka ini datang dari kumpulan yang sama. Ada juga saya buat program
susulan. Lebih menyedihkan, pelajar begini masih hadir (kerana prestasi belum
meningkat) dan mereka hadir dengan orang-orang dan kawan-kawan yang sama juga.
Ketika saya buat keputusan untuk berhenti kerja dan
memulakan perniagaan, ada yang memberi komen kepada saya bahawa saya sedang menentang
arus. Bahaya, nanti boleh lemas. Benar, memang boleh lemas. Namun
belum pernah lemas lagi walaupun banyak kali tertelan air. Apa yang menariknya
ketika menentang arus ini, sampai ke satu tahap, arus menjadi lebih tenang.
Tidak perlu menentang arus lagi. Golongan yang tidak menentang arus pula
sentiasa resah dan gelisah kerana mereka harus ikut sahaja kemana arus mahu
membawa mereka.
Jadi apa kata anda buat keputusan sekarang. Mahu
menentang arus, bersusah payah sekarang dan berenang dengan tenang kemudian,
atau ikut sahaja arus sekarang hingga anda tersangkut di mana-mana perangkap
sampah yang ada di sepanjang sungai.
Tanda keenam seseorang pelajar akan gagal di universiti
ialah ‘Tidak berani jadi berbeza’. Untuk pengetahuan anda, setiap
pelajar berbeza. Kekuatan dan kelemahan setiap
pelajar juga berbeza. Jika anda mahu
berjaya, anda perlu kenal pasti apakah kekuatan diri anda dan cuba sebaik
mungkin untuk menggilap dan menonjolkannya.
Ini juga bermakna, jika
kekuatan anda membuat anda jadi lain daripada orang lain, anda mesti berani
menghadapinya. Sebab saya mengutarakan tanda
ini ialah saya lihat dan dengar banyak kisah pelajar yang cuba mengikut arus
pelajar lain. Kalau pelajar lain mahu
cemerlang kerana mahu dapat pekerjaan yang baik, mereka juga ikut sama. Jika pelajar malas belajar kerana pensyarah membosankan,
mereka juga ikut sama. Pendek kata, majoriti
keputusan yang mereka lakukan ialah berdasarkan keputusan yang dibuat oleh
pelajar lain.
Pelajar begini selalunya suka melihat apa yang pelajar
lain lakukan. Mungkin mereka mahu angkat tangan untuk jawapan A, tetapi lihat
tidak ramai yang mengangkat tangan. Jadi untuk tidak mahu berbeza, mereka
tunggu jawapan untuk B. Namun apabila lihat tidak ramai juga pelajar angkat
tangan untuk jawapan B, mereka buat keputusan untuk tidak angkat tangan. Berita buruk untuk pelajar begini, selagi mereka tidak
ubah sikap ini, seumur hidup mereka, keputusan yang
dibuat akan berdasarkan apa yang orang lain lakukan. Ini bermaksud, jika
orang buat keputusan untuk terjun longkang, mereka akan ikut sama.
R. Ian Seymour dalam bukunya ‘Discover your true
potential’ menyatakan tentang satu keputusan eksperimen yang agak
membimbangkan. Dalam eksperimen tersebut, 10 pelajar dipanggil untuk duduk
dalam satu kumpulan. Mereka ditanya beberapa soalan dan diminta mengangkat
tangan untuk menyatakan jawapan. Dalam 10 orang pelajar ini, 9 daripada mereka
sudah dipilih oleh pembuat eksperimen. Mereka sudah berpakat untuk menjawab
dengan cara tertentu. Cuma pelajar yang kesepuluh sahaja yang mahu diuji.
Apa yang berlaku ialah, pelajar kesepuluh pada mulanya
tidak mahu mengangkat tangan, tetapi setelah melihat semua pelajar lain
mengangkat tangan, dia turut mengangkat tangan. Ini berterusan hingga ke
soalan-soalan seterusnya. Jelas kelihatan pelajar kesepuluh ini hanya mengikut
sahaja jawapan yang salah.
Setelah tamat eksperimen, pelajar kesepuluh ditanya
mengapa dia menjawab dengan jawapan yang salah. Katanya, pada awalnya, dia
sangka dia tersalah dengar soalan. Jadi dia ikut sahaja jawapan pelajar
lain. Namun dalam soalan-soalan berikutnya, dia tahu yang jawapan pelajar lain
itu salah, tetapi dia tidak berani hendak memberikan jawapan yang lain. Dia
bimbang jika dia seorang sahaja yang berbeza berbanding pelajar lain. Dia
bimbang jika dia seorang sahaja yang betul. Eksperimen ini diteruskan dengan
beberapa kumpulan pelajar lain dan didapati hampir 80% pelajar berkelakuan
begini - tidak mahu jadi berbeza.
Bagaimana dengan anda? Adakah anda mempunyai tanda ini?
Adakah anda juga sanggup gagal, salah atau kurang menyerlah semata-mata hendak
menjaga hati kawan atau hendak menyesuaikan diri dengan orang lain? Adakah anda
lebih rela mengenepikan apa yang anda rasa betul semata-mata kerana tidak mahu
dilihat berbeza atau dikritik disebabkan tidak sama dengan orang lain? Adakah anda sanggup hantar assignment pada
saat-saat akhir kerana tidak seorang pun kawan-kawan anda
menghantarnya awal? Bolehkah anda membuat
keputusan anda sendiri dan mempertahankannya?
Saya akan sambung situasi seterusnya dalam posting saya
yang akan datang.
- Jika mereka pernah memegang jawatan dalam persatuan
dan gagal menguruskannya dengan baik, mereka kata mereka tidak berbakat
dan tidak lagi mahu memegang apa-apa jawatan.
- Jika mereka tidak pernah memegang apa-apa jawatan
sebelum ini, mereka mahu kekal begitu kerana mereka labelkan diri sebagai
‘pelajar yang tidak berminat dengan pangkat dan kedudukan’.
- Rasa takut untuk gagal lebih besar daripada
keinginan untuk mendapatkan pengalaman yang baru.
Apa yang saya lihat universiti ialah satu tempat di mana
anda perlu meneroka peluang-peluang dan kemungkinan yang baru. Ia tempat di mana
anda melihat sejauh mana bakat dan kebolehan anda boleh dikembangkan dan
diperluaskan. Jika anda tidak pernah bercakap di depan khalayak ramai, inilah
masanya untuk mencuba. Jika anda tidak pernah anjurkan apa-apa program
berbentuk pendidikan atau kebajikan, inilah masanya untuk mencuba apa rasanya
jika ia dilakukan. Namun penerokaan ini hanyalah untuk yang berbentuk positif,
bukan untuk yang negatif dan merosakkan diri.
Jadi apa kata hari ini anda tanamkan azam untuk mencuba
sesuatu yang baru. Sesuatu yang boleh melonjakkan lagi kebolehan dan bakat yang
sedia ada dalam diri anda. Mana tahu, anda akan terjumpa bakat dan
kebolehan yang selama ini anda fikir tidak ada dalam diri anda.
Dua perkara yang membimbangkan mengenai pelajar di
universiti ialah
- Selesa dengan cara lama dan tidak mahu berubah.
- Tidak berminat atau takut untuk mencuba sesuatu yang
baru.
Jika anda perhatikan betul-betul, sebilangan besar
pelajar di universiti masih belajar
menggunakan cara mereka belajar di sekolah rendah dan
menengah. Mereka masih tidak mahu berubah. Mereka sangka jika cara dulu boleh
berjaya, tentu ia boleh berjaya untuk sekarang juga. Ada kebenarannya tetapi
ada juga yang tidak benar mengenai perkara ini.
Kata Albert Einstein (terjemahan), tahap pemikiran yang membawa anda kepada tempat
anda berdiri sekarang tidak boleh membawa anda kepada tempat yang anda mahu
pergi.
Maksudnya lebih kurang begini. Katakan anda hendak pergi
ke pasar dan ia terletak lebih kurang 5 kilometer daripada rumah anda. Untuk
pergi, apa yang perlu anda fikirkan…….? Tentu anda kena fikirkan kenderaan apa
yang mahu digunakan, bila masa sesuai untuk pergi ke sana dan apakah barang
keperluan yang anda perlu bawa (Duit? Bakul? Senarai barang hendak dibeli?).
Ini adalah cara atau tahap pemikiran untuk sampai ke pasar. Dengan cara
berfikir ini, tentu anda akan berjaya sampai dan berjaya membeli apa yang anda
mahu bukan?
Kemudian, setelah selesai membeli di pasar, anda buat
keputusan untuk pergi ke Muzium Negara. Saya mahu tanya anda, bolehkah anda
gunakan cara pemikiran dan strategi untuk pergi ke pasar tadi…..? Tentu tidak
bukan? Takkanlah anda mahu bawa bakul dan senarai beli barang untuk berjaya
melawat Muzium Negara? Tentu pelik bunyinya.
Sama seperti di universiti. Untuk berjaya sampai ke
universiti, anda telah gunakan strategi tersendiri semasa di peringkat
sekolah rendah dan menengah. Apabila sampai di
universiti, anda perlu gunakan strategi lain pula kerana apa yang hendak di
capai ialah berbeza.
Cuba tanya diri anda, adakah anda sedang menggunakan
strategi baru atau masih terperangkap dengan strategi lama? Adakah anda masih
menulis nota atau membaca dengan cara lama dan tidak mahu mencuba cara yang
lebih cepat dan berkesan? Tanda kelima ini berasal daripada kata pepatah
seperti katak bawah tempurung. Katak di bawah tempurung hidup dalam dunia yang
sempit. Jadi pandangannya pun sempit. Apa yang menyedihkan ialah apabila ia
dapat keluar dan melihat padang yang luas, ia akan rasa tidak selesa buat
seketika. Kadangkala, ia akan masuk semula ke bawah tempurung kerana ia lebih
selesa dan dirasakan selamat buat mereka. Adakah anda
juga rasa lakukan begini apabila berdepan dengan peluang untuk melakukan
sesuatu yang baru…..?
Sudahkah anda perhatikan gelagat dan tabiat rakan-rakan
yang rapat dengan anda? Adakah mereka mempunyai ciri-ciri yang anda mahu miliki
satu hari nanti? Adakah anda sedar yang selama ini perangai dan gelagat anda
juga sudah hampir sama atau memang sudah sama seperti mereka.
Ini satu perkara penting yang saya mahu kongsikan bersama
anda. Saya faham jika anda kata anda bimbang nanti anda disisihkan jika tidak
mengikut kehendak kawan. Saya faham kerana saya juga jenis pelajar yang begini
satu masa dahulu. Bimbang tidak diterima kawan. Namun lama-kelamaan saya
tersedar beberapa perkara:
·
Kawan-kawan yang ‘tidak mandi pagi’ ini selalunya
agak mementingkan diri mereka. Mereka asyik fikir tentang perasaan mereka. Perasaan kita tidak berapa
mereka hiraukan. Adakah itu kawan yang baik?
·
Kawan-kawan
begini juga suka bergurau dan menyakitkan hati dengan sindiran-sindiran pedas
jika kita belajar, mengulangkaji atau sibuk mahu mendapat markah yang baik.
Namun jika kita sindir dan bergurau dengan mereka, mereka cepat pula terasa
hati atau merajuk.
·
Saya
terfikir, kalau mereka ini betul-betul kawan, tentu mereka mahu lihat saya
berjaya bukan? Tetapi jika mereka mahukan sebaliknya, bolehkah mereka
digelarkan sebagai kawan?
·
Lebih
menakutkan, saya terfikir, jika saya gagal satu hari nanti, adakah kawan-kawan
ini akan menolong saya mencari kerja, mencari nafkah untuk menanggung hidup
saya?
·
Bagaimana
pula jika saya gagal kerana terikut cara mereka sedangkan mereka berjaya? Tidakkah
saya akan sakit hati suatu hari nanti?
Selamat berjaya!
\\
Tanda keempat ini bermaksud, pelajar ini suka berkawan
dengan orang-orang yang jelas boleh menjatuhkan prestasi
dan menjatuhkan semangat untuk berjaya. Contohnya begini, pernahkah
anda melihat sekumpulan pelajar yang malas pergi ke kuliah, malas buat
assignment dan tidak serius apabila ditugaskan membuat presentation? Sedarkah
anda perangai mereka ini semua kelihatan sama. Sama-sama malas dan sama-sama
tidak menunjukkan kesungguhan untuk berjaya.
Mengapa saya kata ia umpama seperti berkawan dengan orang
yang tidak suka mandi pagi? Begini. Jika pertama kali anda berkenalan dengan orang
yang malas mandi pagi, anda akan rasa pelik, janggal dan tidak selesa. Mungkin
bau mereka tidak menyenangkan. Namun, setelah lama berkawan, anda sudah mula
biasa dengan bau tersebut. Jadi anda rasa semakin selesa.
Apa yang membimbangkan ialah anda akan mula rasa
bahawa tidak mandi pagi itu adalah bukan satu isu yang besar. Itu perkara biasa
sahaja. Jadi, lama-kelamaan, anda pun akan jadi malas untuk mandi pagi. Malah,
anda mungkin akan mula menyokong dan mempertahankan idea tidak mandi pagi
sebagai satu perkara yang tidak perlu dihairankan.
Sedar tidak sedar, anda sudah mula jadi seperti
kawan-kawan yang suka ponteng tadi. Sedar tidak sedar juga prestasi anda
semakin menurun dan anda hairan mengapa ia berlaku. Pelikkah mengapa prestasi
anda menurun?
Apa kata hari ini anda perhatikan gelagat, tabiat dan
perangai kawan-kawan yang rapat dengan anda. Adakah mereka mempunyai kualiti
dan ciri-ciri yang anda mahu miliki suatu masa nanti? Jika tidak, apa yang
perlu anda lakukan?
7 tanda anda akan GAGAL di universiti - Tanda 3.1
Antara 7 tanda yang akan saya bincangkan, ini adalah
tanda yang saya rasa penyebab utama mengapa ramai mahasiswa dan mahasiswi tidak
cemerlang dari segi akademik atau keterampilan diri. Untuk pengetahuan anda,
jika kita mahu, kita boleh salahkan sesiapa sahaja di dunia ini. Malah ada yang
menyalahkan tuhan di atas nasib tidak baik yang menimpa diri mereka. Ini jelas
menunjukkan bahawa mereka ini tidak berilmu tentang bagaimana cara untuk
menghadapi dugaan di dalam dunia ini.
Namun, pensyarah yang membosankan tidak boleh menjadi
alasan mengapa anda tidak boleh belajar dengan baik. Contoh yang saya selalu
berikan kepada peserta program saya ialah, jika anda bangun pagi dan tiba-tiba
hujan, adakah anda patut salahkan hujan dan tidak pergi ke kuliah? Jawab mereka
tidak. Soalan seterusnya, jika tidak boleh salahkan hujan, apa yang perlu
dilakukan? Sudah tentu jawapannya mereka gunakan payung atau baju hujan.
Ini adalah pengajaran yang sangat penting. Dalam usaha
anda mencapai kejayaan, anda akan temui bermacam-macam masalah dan dugaan. Bak
kata Anthony Robbins, masalah dan dugaan umpama graviti, ia memang sentiasa
ada. Jadi jika anda terjatuh ketika berkasut roda, anda tidak boleh salahkan
graviti.
Buka mata anda di universiti dan anda akan lihat seribu
macam benda yang tidak kena. Jika anda habiskan tenaga untuk merungut dan
menuding jari, ia tetap tidak kena. Apa kata anda lakukan sesuatu untuk
menyelesaikannya. Jika pensyarah membosankan, anda belajar bagaimana untuk
terus faham walaupun anda rasa bosan. Jika
assignment terlalu sukar, anda cari jalan bagaimana anda boleh memudahkannya.
Jika presentation terlalu menakutkan anda, cari jalan bagaimana mahu
membuat anda tidak sabar untuk melakukan presentation.
Usaha anda untuk menahan diri daripada menuding jari dan
mencari jalan penyelesaian ini akan membawa anda ke arah kejayaan. Anda akan
dapati hidup anda lebih ceria dan kurang masalah. Walaupun seribu masalah
beratur mengambil giliran untuk memeluk anda, kejayaan anda tidak terganggu
kerana anda sentiasa mampu mencari cara untuk mengatasinya. Apabila ini
berlaku, jika hari hujan dan anda terlupa untuk membawa payung, anda akan
bergembira dan bergelak ketawa sambil menikmati keseronokan berlari di dalam
hujan.
Selamat berlari di dalam hujan.
Saya pernah coretkan sedikit tulisan mengenai tanda ini
hampir 2 tahun lalu di blog ini. Apa kata kita lihat kembali. Ketika itu saya
tulis, ‘anda adalah orang yang sangat malang jika…
- Anda terjatuh kerana terlanggar tunggul lalu anda
memaki hamun tunggul tersebut kerana? berada di tengah jalan anda.
- Anda terlewat bangun pagi dan terlepas bas ke
sekolah lalu anda salahkan pihak televisyen kerana menayangkan perlawanan
bola sepak pada lewat malam.
- Anda dirotan kerana merokok di sekolah lalu anda
menyalahkan pekedai runcit di tempat anda kerana menjual rokok tersebut
kepada anda….
- Anda gagal dalam peperiksaan Matematik lalu anda
mengamuk pada kawan anda kerana tidak membenarkan anda meniru beliau.
- Anda menconteng dinding-dinding atau tempat awam
kerana anda rasa tidak ada orang mahu mendengar apa yang
- Anda tidak mahu belajar subjek Sejarah dengan
bersungguh-sungguh kerana anda rasa cikgu Sejarah anda suka pilih kasih.
- Anda kalah dalam perlawanan badminton lalu anda
salahkan syarikat pembuat raket badminton anda kerana produk tidak
berkualiti.
Mungkin situasi yang saya bayangkan kelihatan agak
ekstrem dan keterlaluan. Anda tidak mungkin mempunyai ciri-ciri begitu bukan?
Namun pernahkah anda ada rasa anda dapat gred yang tidak baik kerana pensyarah
anda membosankan, tidak pandai menarik perhatian dan tidak pandai menerangkan
sesuatu dengan jelas? Pernahkah anda merungut atau terfikir, “pensyarah aku ni
tak pernah belajar teknik presentation ke?” Akibat rungutan ini, anda mula
tidak berminat apa yang pensyarah anda ajarkan. Apa kata kita lihat situasi
sebenar di universiti pula.
- Anda pilih untuk duduk kerusi paling belakang dewan
kuliah dan kemudian merungut suara pensyarah terlalu perlahan.
- Anda tidak membaca bahan bacaan asas untuk kuliah
dan kemudian merungut pensyarah mengajar terlalu laju.
- Anda lewat 15 minit ke kuliah dan merungut apa yang
diajarkan terlalu sukar difahami.
- Anda tidak pernah berjumpa pensyarah untuk bertanya
apa yang diharapkan dalam assignment yang diberi. Apabila mendapat
keputusan yang tidak memuaskan, anda kata pensyarah ini kedekut markah dan
pilih kasih.
- Anda tidak membuat persiapan rapi untuk presentation
lalu gugup dan terlalu gementar semasa sesi presentation. Anda salahkan
pensyarah kerana mewajibkan presentation.
Apa kata hari ini anda fikirkan sejenak semua rungutan
dan keluhan yang pernah diluahkan atau terlintas di hati anda. Fikirkan juga
jika ini adalah tanda bahawa anda akan gagal di universiti.
Takut dan tidak mahu mencuba ini juga adalah tanda
seseorang pelajar itu bakal menghadapi kesukaran untuk menuntut ilmu yang baru.
Contohnya, baru sahaja lihat buku yang agak tebal, mereka sudah takut dan tidak
mahu ‘cuba’ membuka atau membacanya.
Di dalam program saya bersama pelajar universiti, saya
ada berikan satu cabaran untuk menghafal sekumpulan nombor yang panjang.
Kadangkala saya berikan 20 digit nombor untuk dihafal dan kadangkala saya
berikan 40 digit. Selepas saya berikan beberapa minit untuk pelajar menghafal,
saya akan turut sama menghafal. Namun, saya lebih suka memerhatikan gelagat
pelajar yang sedang menghafal.
Jika di hadapan saya ialah pelajar-pelajar yang selalu
mendapat keputusan cemerlang dan aktif dalam aktiviti universiti, mereka
selalunya kelihatan bersemangat, bersungguh-sungguh dan ceria semasa cuba
menghafal nombor-nombor tersebut. Namun kalau program itu untuk pelajar yang
kurang cemerlang, bermasalah disiplin dan berada dalam situasi bakal di buang
universiti, mereka langsung tidak ada kesungguhan untuk mencuba. Mereka lihat
nombor-nombor itu terlalu susah untuk dihafal lalu mereka tidak mahu langsung
mencuba untuk menghafalnya.
Jadi, apa kata kita kaji sikap dan cara kita berfikir
selama ini. Adakah bimbangkan salah atau gagal menghalang kita daripada
melakukan sesuatu yang baru, sesuatu yang hebat dan sesuatu yang bakal merubah
masa depan kita? Adakah kita lebih sanggup berdiam diri daripada diketawakan
apabila gagal menyampaikan idea kita dengan baik? Adakah kita lebih sanggup
berdiri di belakang tabir sepanjang hayat daripada malu berada dihadapan pentas
buat seketika? Mari sama-sama kita fikirkan.
Tanda kedua yang perlu anda perhatikan ialah ‘Takut
salah, tidak mahu mencuba.’
Ada satu perangai pelajar di universiti yang turut
membimbangkan saya dan beberapa rakan saya yang bekerja sebagai pensyarah.
Kebanyakan mereka terlalu takut buat salah hingga langsung tidak mahu mencuba.
Contohnya, jika di dalam program, saya akan minta pelajar teka jawapan kepada
satu soalan sama ada A atau B. Ada yang mengangkat tangan untuk A dan ada yang
mengangkat tangan untuk B.
Namun, begitu ramai sekali yang langsung tidak mengangkat
tangan. Kata mereka mereka tidak pasti. Bagi saya, masalahnya ialah mereka ini tidak
boleh membuat keputusan dan takut salah. Daripada salah, lebih baik mereka
tidak mengangkat tangan. Bukankah ini satu tabiat yang merugikan?
Siapa yang tidak pernah salah di dunia ini? Jika tidak
ada salah, tentu juga tidak ada yang betul. Ada juga pelajar-pelajar ini yang
bimbang jika mereka dianggap tunjuk pandai jika menjawab atau mengangkat tangan
apabila disoal. Pelik sungguh cara mereka berfikir. Apakah akibat takut buat
salah ini?
Ini bermakna, tidak berani mencuba sama dengan tidak
berani berjaya (Tidak berani cuba = tidak berani berjaya). Jika hendak berjaya
pun tidak berani, apakah mereka akan kecapi kejayaan? Jauh sekali.
Sejarah telah banyak membuktikan kejayaan datangnya
daripada kebijaksanaan. Kebijaksanaan datangnya daripada pengalaman. Dan
pengalaman pula datangnya daripada kegagalan. Jadi, mengapa anda harus takut
GAGAL? Mengapa anda harus takut kalau ‘terbuat’ salah??
Mon 11 Aug 2008
Ketika saya belajar di peringkat A-Level, saya dapati ada
beberapa orang sahabat saya selalu benar ponteng kelas. Untuk mengelakkan
dikenakan tindakan, mereka mengambil MC (cuti sakit) dengan seribu satu
alasan. Mereka tidak dikenakan tindakan tetapi mereka jauh ketinggalan dari
sudut pelajaran. Pernah sekali saya tidur di bilik salah seorang sahabat ini.
Semasa saya tidur, saya kerap kali terjaga dan lihat sahabat saya ini belum tidur
lagi. Mereka asyik berborak sambil bermain gitar. Apa yang diborakkan? Saya pun
tidak pasti. Apa yang saya pasti, mereka tidak tidur sehinggalah lebih kurang
pukul 5.30 pagi. Saya tahu kerana saya sudah mula mendengar suara azan. Pelik,
apabila sudah azan, mereka mula tertidur.
Saya semakin bimbang apabila saya mengendalikan
program-program untuk pelajar universiti yang mendapat CGPA 2.0 ke bawah.
Kebanyakan yang hadir mempunyai tanda-tanda tidak boleh tidur malam. Muka
mereka pucat sepanjang program dan mereka kelihatan mengantuk walaupun semasa
aktiviti dijalankan. Mereka akan mengantuk sepanjang hari dan kembali segar
pada waktu malam. Jadi, mereka tidak akan tidur lagi. Kitaran ini akan
berterusan sehingalah mereka keluar daripada universiti. Tidak kiralah keluar
pada hari graduasi atau terkeluar awal daripada jangka masa yang ditetapkan.
Jika anda ada tanda ini, berhati-hatilah. Cari jalan
bagaimana anda boleh hentikan tanda ini. Dapatkan nasihat kaunselor universiti
dan benar-benar usahakan agar tanda ini tidak menghantui hidup anda sepanjang
pengajian di universiti.
MENGUNDUR
No comments:
Post a Comment
arigatO!