Pengikut setia

Tuesday 27 March 2012

TIPS NAK RINGANKAN BLOG !

TIPS NAK RINGANKAN BLOG !




Assalamualaikum pembuka bicara malam ni aku nak share tips. Tips meringankan blog korang.. Korang mesti mau kan? Hehe..


Apa tanda blog korang berat? Ermm.. Macam susah loading, lambat keluar satu satu benda kat blog korang tu dan banyak lagi.. Sebab tu aku datang nak bagi tips untuk meringan kan blog korang.


So.. Jom start tips nak ringankan blog !! Antaranya adalah...



  • Letak gadget gadget yang penting je.
    • Senang je ekceli, korang jangan serabutkan blog korang dengan gadget gadget yang tak berfaedah. sebelum nak letak gadget, pilih gadget yang amat amat perlu sahaja !!  Nak lagi senang, try usha blog blog orang lama. Tengok gadget apa yang diorang pakai.. Hehe.. Ingat !! Pilih yang penting je tau..

  • Template dan warna.
    • Kajian aku mendapati warna yang banyak dan berterabur memberatkan blog.. Seriusss.. Untuk meringankan blog anda, pilih template yang simple dan gabungkan dengan tema warna yang bersesuaian. Contoh , gabungkan satu atau dua kaler je dah cukup.. Hehe.. Ala.. Template designer tu pon dah banyak boleh tolong. Hehe.. 

  • Letak AUTO READMORE .
    • Ni aku betul betul suggest pada mereka yang post depan dia ada lebih dari tiga post dan jugak pada mereka yang suka buat entri panjang panjang . Sebab? auto readmore ni dia memendekkan entri dan meringankan blog..Nak buat katne? Ikut je step kat SINI okeh ? Hehe.. Simple je.. :)



Hmm.. Amacam ? Hehe.. Hopefully , aku membantu ye... Kenapa aku buat entri ni? Sebab, dulu aku pun bermasalah blog berat gak.. Macam obesiti pon ada gak. Hehe. Aku search sendiri je kat Google.. Hehe.. Malas nak susahkan orang.. Well .. Try and error tu yang membuatkan kita belajar woo.. Hehe.. So.. Jangan segan silu try benda kat atas ni okeh.. Ia untuk kesenangan blog anda jugak.. Lagipun, sharing is caring kan?  Hehe. Aku nak tido dah ni! Selamat malam kawan kawan blogger !! :)

sumber:sengalman

No comments:

Post a Comment

arigatO!