Perubahan yang berlaku setiap saat dalam
konteks sosial lazimnya turut membawa bersamanya krisis sosial khasnya
dari segi penerapan nilai-nilai murni yang mewarnai kehidupan sosial
masyarakat. Kendatipun perubahan berbentuk pembangunan ini
menyumbangkan kebaikan kepada taraf sosioekonomi masyarakat dan negara,
ia tetap mempunyai implikasi negatif terhadap struktur sosial, agama,
dan budaya.
Bagaimanapun, dalam membincangkan
implikasi-implikasi yang dibawa oleh arus pembangunan ini, implikasinya
terhadap golongan remajalah yang paling banyak dipersoal dan
diperbincangkan. Seakan tiada ketidakadilan pula, implikasi negatif dan
kebejatan sering menjadi topik perbincangan yang hangat diperdebatkan
hingga menutupi implikasi positif yang dibawa. Isu-isu yang
diketengahkan pula memperlihatkan seolah golongan remaja langsung tidak
memiliki sebarang kualiti yang baik.
Golongan remaja yang
merupakan ´komoditi negara´ sering sahaja menjadi ´kambing hitam´
terhadap segala implikasi negatif yang dibawa arus pembangunan walaupun
tidak dapat disangkal, mereka merupakan golongan yang senang terdedah
kepada ´tarikan negatif´ yang seakan cuba mengubah budaya Timur yang
mereka junjung selama ini kepada suatu budaya baru yang berpaksikan
budaya Barat.
Perubahan yang dipanggil pembangunan ini
menjunjung dasar bahawa negara dan masyarakat tidak seharusnya
ketinggalan dalam segenap hal yang bersangkut-paut dengan ´kemajuan´
berpaksikan Barat. Akibat daripada keterbukaan ini, segala jenis
´kemajuan´ dan budaya yang tidak sesuai dengan nilai ketimuran yang
selama ini menjadi pegangan, dihakis dari dalam sanubari masyarakat
Timur.
Arus ini secara halus cuba menghakis dan menerbitkan rasa
ragu-ragu terhadap budaya ketimuran dan pegangan remaja terhadap budaya
Timur itu sendiri. Langkah ´westernisasi´ ini jelas dapat dilihat dari
segi bahasa, kepercayaan dan pegangan, gaya hidup termasuk cara
berpakaian, soal pemakanan dan budaya baru yang terbentuk akibat
daripada ´penjajahan´ pasca baru ini.
Terbaru, budaya televisyen
realiti yang di ceduk dari Barat menjadi seakan suatu kegilaan kepada
masyarakat bukan sahaja kepada golongan remaja malah juga kepada
segenap lapisan masyarakat.
Menurut Profesor Diraja Ungku Aziz,
genre program televisyen sebegini langsung tidak membangunkan minda
rakyat tetapi hanya menjadikan mereka dibuai khayal sahaja di dalam
mencapai angan-angan mereka serta dengan mudah dipengaruhi oleh
golongan yang menguruskan rancangan-rancangan itu. Beliau menambah
bahawa program-program seumpama itu akan menghalang golongan remaja
dari berfikir dan bertindak mengikut fikiran mereka sendiri.
Beliau
turut menekankan bahawa apa yang berlaku jelas menperlihatkan bahawa
betapa mudah golongan pelapis negara ini mengikut telunjuk
mereka-mereka yang menguasai media massa ini tanpa menggunakan akal dan
fikiran.
Perkara yang membimbangkan adalah kelihatan bahawa
golongan remaja kini seakan kehilangan identiti mereka lantaran
daripada ketaksuban mereka terhadap segala yang datang daripada Barat.
Kebanjiran hasil-hasil produk yang dibawa masuk daripada Barat ini
menjadikan golongan remaja terdorong kepada corak kehidupan yang
beracuankan Barat.
Golongan remaja lebih gemar bersuka ria dan
bergembira tanpa memikirkan hala tuju dan wawasan masa hadapan.
Kegilaan luar biasa mereka terhadap budaya bersuka ria dan bergembira
ini dengan jelas melupuskan budaya dan identiti bangsa. Wujud pelbagai
kebejatan yang mana sebelum ini dilihat seakan ´taboo´ bagi masyarakat
Timur menjadi suatu kebiasaan pula bagi mereka. Peribahasa Barat yang
menyatakan “bergembiralah engkau pada hari ini, puaskanlah nafsumu hari
ini, kerana esok engkau akan mati” menjadi motto mereka. Budaya
Hedonistik ini menenggelamkan budaya ketimuran yang sebelum ini menjadi
ikutan nenek moyang yang menitik-beratkan nilai-nilai murni yang ampuh.
Kebudayaan
kebangsaan tidak lagi menjadi rujukan mana-mana pihak. Kesemua ini
dianggap fesyen biarpun ia sebenarnya telah mendedahkan bangsa kepada
keruntuhan nilai dan kerosakan tamadun.
Ancaman globalisasi,
penjajahan minda termasuk pemodenan gaya hidup ala Barat ini merupakan
sejumlah cabaran kepada proses transformasi sosial golongan muda dan
pembentukan budaya bangsa. Golongan ini ´dipujuk´ supaya mementingkan
kebendaan; sikap yang secara halus cuba ditanam dalam diri remaja.
Mereka cuba ´dibuai´ dan ´dibelai´ dengan cara acuan kebaratan yang
mementingkan kebendaan semata-mata
Pembangunan pesat mewujudkan
proses urbanisasi. Perpindahan dari desa ke bandar ini dengan trend
golongan remaja masa kini yang lebih tertarik dengan kehidupan bandar
dan kerjaya makan gaji mengakibatkan kejutan budaya hasil daripada
corak kehidupan yang berbeza. Kejutan budaya ini menanam mentaliti
bahawa segala yang ada di bandar adalah suatu trend yang wajib diikuti
sebagai sebahagian daripada proses ´modenisasi´.
Gaya hidup
bandar yang lazimnya mementingkan diri sendiri mula menjadi suatu
kebiasaan di dalam kehidupan dan kelakuan seharian golongan remaja
kini. Sikap mementingkan diri sendiri atau individualistik ini
mewar-warkan corak kehidupan baru di mana istilah bagi keperluan untuk
berkongsi adalah dinafikan sama sekali.
Semangat nasionalisme
merupakan antara modus operandi yang digunapakai pihak penjajah dalam
melemahkan dan memecah-belahkan sesuatu bangsa dalam era penjajahan
pada masa dahulu. Semangat cintakan bangsa dan kaum ini ditanam sejak
kecil bagi supaya lahir rasa taksub kepada bangsa dan kaum sendiri.
Seharusnya semangat nasionalisme ini tidak disempitkan hanya kepada
bangsa dan kaum sendiri sahaja kerana kerukunan sesuatu masyarakat
berbilang bangsa merupakan tembok pengukuh kepada segala jenis
penjajahan.
Kelemahan institusi keluarga turut memainkan peranan
menyeret remaja jauh daripada kebenaran dan kesedaran sekaligus
menyemarakkan lagi kebejatan dikalangan remaja. Baginda Rasulullah
s.a.w bersabda yang bermaksud: “Salah satu cara terbaik untuk membentuk
akhlak mulia ini ialah dengan cara pendidikan.” Kegagalan dalam
mendidik oleh institusi kekeluargaan dan komponen masyarakat dalam
menangani isu remaja juga menyumbang ke arah kecelaruan remaja.
Firman
Allah bermaksud : “Mengapakah kamu menyuruh orang lain membuat
kebajikan, sedangkan kamu melupakan diri kamu sendiri dalam mengerjakan
kebajikan itu, pada hal kamu membaca kitab. Maka apakah kamu tidak
berfikir?” (Surah al-Baqarah: 44)
Jika remaja diminta menutup
aurat, tetapi sebahagian besar masyarakat, terutama dewasa tidak
berbuat demikian dan memandang ringan perkara ini, maka budaya menutup
aurat di kalangan remaja tidak mungkin dapat dilaksanakan secara
keseluruhan.
Begitu juga jika remaja dilarang merokok, tetapi
pada masa sama keluarga dan masyarakat sekitar masih mengamalkan
perbuatan itu, tidak mungkin wujud masyarakat remaja yang bebas rokok.
Kepemimpinan melalui teladan iaitu teladan daripada keluarga dan
masyarakat adalah antara cara untuk menyelamatkan anak daripada
terjebak ke dalam masalah sosial.
Rakan sebaya sempurna perlu
dirapati dengan membentuk identiti kumpulan rakan sebaya yang ceria,
berfikiran matang dan bertindak mengikut norma dibenarkan. Rasulullah
s.a.w pernah berpesan terhadap keperluan mencari teman yang baik umpama
berkawan dengan penjual minyak wangi. Jika kita tidak dapat membeli
minyak wanginya, pasti akan dapat mencium bau wangian jualannya.
Tetapi, jika berkawan dengan si tukang besi, pasti akan terkena
percikan kepanasan api yang digunakan ketika bertukang besi.
Biarpun
pendidikan ibu bapa menjadi tunggak utama pembentukan generasi muda
namun peranan kerajaan dalam penganjuran program-program pembangunan
diri, guru-guru dan sistem pendidikan, media massa dan teknologi
maklumat juga memainkan peranan penting dalam pembentukan generasi muda
hari ini. Ibubapa membentuk anak-anak dalam rumah, bergerak dalam
masyarakat dimana persekitarannya digaris panduankan oleh pihak
kerajaan.
Justeru gejala sosial yang tidak sihat ini dapat
ditangani sekiranya semua pihak berperanan mengekangnya daripada terus
menular. Ketegasan dalam dasar pendidikan, penerangan, kebudayaan dan
aktiviti belia banyak memainkan peranan kepada pembentukan generasi
cemerlang yang seimbang jasmani dan rohani.
No comments:
Post a Comment
arigatO!