Pengikut setia

Tuesday 16 August 2011

cebisan kitab taj al-Mulk


Dalam banyak-banyak  kitab-kitab klasik yang ditulis dengan tulisan jawi purba, kitab Taj al-Mulk (TajulMuluk) paling menarik perhatian saya. Berdasarkan pengamatan saya, kitab ini juga popular di kalangan warga emas terutama sekali mereka yang menetap di Kelantan dan di 4 wilayah di Selatan Thai. Taj al-Mulk sebenarnya merupakan sebuah kitab serba guna kerana ia merangkumi bidang perubatan (mempertahankan diri daripada penyakit )dan juga bidang keselamatan (termasuk untuk mempertahankan diri daripada bala dan musuh melalui azimat perkasih/pengasih, hlm 56). Ditulis oleh al-Allamah al-Hafiz Abdul Azim al-Munziri dan kemudiannya selesai diterjemahkan oleh al-Allamah  Tuan Hasan Besut ibn al-Marhum Tuan Ishak Fathoni  pada 6 Muharram 1249H. Itulah sebenarnya hakikat pengenalan kitab ini. Namun Taj-Mulk menjadi popular dikalangan sesetengah pihak di zaman lampau[1] kerana tercatit didalamnya beberapa teks berkaitan dengan amalan seks (jima’) antara suami isteri yang dihalalkan oleh syarak. Antaranya ialah; berkaitan ilmu berahi (merangkumi ubat dan azimat menguatkan menguatkan alat kelamin lelaki, kaedah menahan air mani lelaki daripada keluar, alamat pada anggota badan dan tahi lalat, peredaran mani perempuan, peredaran nafas, adab dan peraturan berjima’ mengikut syarak dan penentuan jantina anak.
Antara petikan teks Taj al-Mulk ialah;
“Jika orang jimak perempuan pada ketika nafas di kanan, nescaya lambat inzal[2], jika jadi anak pun anak lelaki dan jika pada nafas di kiri nescaya lekas inzal kita daripada perempuan, jika orang jimak jadi anak pun anak perempuan dan jika kita dikehendaki dikasih oleh perempuan maka tatkala kita dalam jimak maka nafas perempuan dari kanan nafas kita dari kiri maka pertemukan nafas kita dengan nafas perempuan maka tatkala keluar nafas maka kita hela dengan nafas kita dengan nafas perempuan maka tatkala keluar nafas maka kita hela dengan nafas kita sekuat-kuat 12 kali nescaya sangat kasihnya kepada kita” (hlm 59).
Berkaitan dengan ubat dan azimat menguatkan alat kelamin lelaki, kitab tersebut mengatakan begini:
“Inilah ubat kuat zakar, maka ambil telur ayam[3] tujuh biji, maka direbus ; sesudah itu dikupas ia maka disuratkan ayat ini[4] pada telur itu maka dimakan telur itu inilah yang disuratkan”[5]
“Inilah ubat lemah syahwat ambil tiga biji telur pada tiap-tiap hari dimakan sebiji. Inilah yang disuratkan pada telur pertama
بسم الله الرحمن الرحيم فوقع الحق و بطل ما كانوا يعملون
Dan disuratkan pada telur kedua ayat ini
بسم الله الحمن الرحيم قال موسى ما جئتم به السحر ان الله سيبطله ان الله لا يصلح عمل المفسدين
Dan suratkan pada telur ketiga ayat ini
وننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنين و لا يزيد الظالمين الا خسارا
Inilah ubat kuat zakar lagi panjang lagi besar maka ambil kepala linang[6] yang kuning maka bakar ambil abunya maka mesrakan dengan minyak maka urut-urut pada zakar kiri kanan, mujarab.”
“Inilah ubat menahan mani jangan keluar. Ambil opium dan buah pala dan bunga cengkih dan jira hitam ( jintan hitam) [7] maka dipipis lunak-lunak masing-masing maka ditimbang sama berat keempatnya. Setelah itu maka kita campurkan semuanya itu maka kita pipis pula lunak-lunak campur mesrakan dengan air madu maka tatkala makan kita makan ubat ini dahulu berasa khayalnya jika belum khayalnya kita makan sedikit lagi jika sangat khayalnya maka berendam pada air insyallah mujarab.”
Inilah ubat kuat zakar; disuratkan pada sirih bertemu urat maka hendaklah menyurat ia dengan besi “[8]
“Inilah ubat ubat-ubat tahan mani jangan keluar. Ambil kulit limau purut dan lada sulah, pipis lunak-lunak maka makan mujarab”[9].
Semua yang saya nyatakan ini (tulis semula dengan tulisan rumi) adalah cerbisan ilmu-ilmu tradisional yang bermanafaat dalam kitab ini. Kaedah perubatannya menggunakan bahan-bahan mesra alam dan lebih selamat digunakan daripada menggunakan Viagra dan macam-macam jenis ubat kuat yang lain. Oleh itu, sesiapa yang ingin mengetahui rahsia ilmu tradisional masyarakat Melayu, kenalah belajar tulisan jawi (termasuklah jawi purba). Kenalah pecahkan ruyung untuk dapatkan sagunya.




[1] Zaman sekarang ia tidak popular kerana ramai anak-anak muda masa kini tidak boleh membaca tulisan jawi terutama sekali tulisan jawi purba dengan loghat Fathoni. Buat pengetahuan semua, kitab tulisan jawi purba ini pernah saya temui dijual di Dar al-Kutub al-Sudaniyyah di Khartoum, Sudan.
[2] Terpancut mani.
[3] Ayam juga disebut hayam menurut penterjemah kitab ini dalam bab-bab lain seperti pada halaman 120 dinyatakan “Syahdan adapun daging hayam jantan itu….”.
[4] Doa rabbi isyrah li shodri…..sampai habis
[5] Hlm 56.
[6] Ikan linang.
[7] Habbatus sauda’ ataupun dikenali juga dengan habbatul barakah.
[8] Sila lihat dan baca halaman 57 untuk dapatkan bacaan suratnya.
[9] Ibid, hlm 57.

No comments:

Post a Comment

arigatO!