Pengikut setia

Sunday, 10 July 2011

Kenapa manusia menipu?


Yea guys ! :) before dis dalam olala info aku ada selitkan mengenai kenapa manusia suka berdendam ? Dan segala pendapat aku telah kemukakan mengenai entri pada kali tuh. So guys kali ni aku rasa nak muatkan entri dalam olala info ni pulak mengenai kenapa manusia suka MENIPU ? well guys, for sure baik atau buruk some1 tuh sure pernah menipu kan ? Termasuk la aku n also korang sume :)

For sure dalam life korang, korang sure la at least ada seorang kawan korang yang suka menipu. Am i ryte ? Dan kadang2 si penipu ni semuaya bercerita tentang cerita dorang yang tak boleh diterima dek akal. Lagi2 kalau dah menipu lepas tuh kantoi kan diri sendiri. Rasa nak tergelak sampai terberak pun ada kadang. haha. Actually, aku muatkan entri pada kali ni bukan suka2 okey.

Tapi disebabkan oleh pengalaman aku sendiri yang dah jumpa bermacam2 jenis kawan yang suka sangat menipu. Aku pernah bahaskan pasal entri ni dekat Nana kawan aku. Dan kadang2 kitaorang pelik kenapa erh ada orang macam ni. N, kenapa dorang menipu ? Korang rasa sebab apa erh ? Em, dan ini adalah pendapat aku sendiri n hasil research sikit2 la. hehe :)

1) untuk mengelak sesuatu benda yang boleh berlaku..
-> Mybe kot. Antaranya macam korang takot nanti kena marah dengan mak ke bapak ke bf ke or gf. sebab keluar dating or maybe sebab merokok n etc. haha. Aku sendiri pun pernah menipu sebab nak elakkan dari kena marah dengan mak bapak aku. hehe. Kalau bf/gf pulak for sure sebab korang tanak putus o gaduh dengan bf/gf korang so dat korang terpaksa la menipu kan kan ?

2) untuk tidak menyakitkan hati orang..
-> hahh. Aku rasa orang yang menipu sebab taknak menyakitkan hati orang lain ada baik dan ada buruknya tersendiri. Antara kebaikannya kita dapat jaga hubungan kita dengan orang tuh. Dan antara keburukan die korang akan pendam benda yang korang tak puas hati tuh dalam hati. Semata-mata nak jaga hati die. Then lama2 korang jadi benci dekat dat person. Hanya disebabkan korang simpan dan tak nak share dengan dat person. Kalau pendapat aku baik luahkan dengan cara yang baik. Zaman dah moden dunia dah maju bak kata iklan tv3. So dat, kita perlu jadi lebih open minded untuk memberi dan menerima komen daripada orang lain.


3) untuk selamatkan diri sendiri..
-> hahaa. well. ini pendapat aku selalu terjadi bile time2 sekolah dulu. Setiap kali tak hantar buku macam2 alasan aku kasi kat cikgu sebab nak selamatkan diri. wahaha. Then2, pendapat aku pula selalunya orang yang ada bf/gf selalu menipu sebab ni. Contohnya, korang ada bf/gf then korang curang kat belakang then disebabkan korang takot kantoi korang pun menipulah untuk selamatkan diri kan kan ? hahaa. Orang yang selalunya menipu sebab ni aku rasa adalah seorang yang selfish. Yela sebabnya die sanggup menipu tanpa beritahu benda betol untuk keselamatan diri die. Sometimes, ada yang menipu dengan sanggup menyalahkan orang lain dan tak mengaku kesalahan diri dia sendiri. Haih. Payah we kalau dapat orang macam ni.


4) untuk mendisiplinkan org mude..
-> hahaa. Ni selalu orang tua2 la yang dah ada anak. Nenek2 atuk2 kite dulu waktu kite kecik2. Sebagai contoh yang dapat kita lihat, sikit2 dorang cakap kat sana banyak hantu kat sini banyak hantu n so on untuk menakotkan seseorang itu. Selalunya menipu yang ni aku rasa kire ok la :) huhu. So, tak banyak komen la ! :)

5) untuk membanggakan diri sendiri..
-> well untuk membanggakan diri ? WTH! hahaa. Nak buat apa la korang menipu semata2 nak berbangga ? Last2 kantoi baru padan muka korang ! ahaha. Just b urself ok. Kite patut syukur dengan apa kita ada dan bukan dengan membanggakan diri dengan benda2 yang sememangnya tak wujud ok.


So guys, ini adalah antara pendapat2 aku la ok. :) Betol atau salah aku tak taw la. Sama ada korang nak terima pendapat aku ke tak suka hati korang la ok. Aku just menulis ikot pendapat aku je. So, pendapat korang lak ? hahaa. Terima kasih kerana membaca ! :D

No comments:

Post a Comment

arigatO!