Pengikut setia

Tuesday 30 September 2014

Menjaga adab dan akhlak sebaik mungkin

Assalamualaikum....
selamat petang...mood hari ni tak berapa nak betol sangat.happy pon ada,sedih pon ada,kecewa pon ada.happynya sebab bebas dari berdebar nak present coz class batal.kedua happy sebab esok tak da klas tapi yang sedihnya tiket dah beli hari khamis.huhuhu..

Yang lagi mengecewakan saya,kenapa disekeliling saya suka sangat bertengkar???cukup la saja masalah di ''sana'',jangan ada lagi masalah suka bertengkar ni di universiti.naik tension kot.mungkin hari dah nak kiamat.sebab tu manusia sekarang suka sangat bergaduh.masalah kecil suka diperbesarkan.

Agak mengecewakan bukan? sama lah .di mana2 saja pasti akan berlaku perkara sedemikian.saya penat dan letih dengan semua ni.Tapi masih ingat siapa saya.hanya hamba biasa,dhaif,dan sedar apa tujuan hidup yang sebenar.bila berlaku perkara macam ni ,baru ingat ALLAH,nampak sangat Allah tak nak saya lupakanNya walau sesaat. Bertakafur di musalla boleh menenangkan diri saya daripada berhadapan dengan ragam manusia yang suka bertengkar dan suka membahaskan perkara yang tak perlu diperbesarkan.Yang lalu biarlah berlalu,jangan pulak bersungguh2 nak marah2.ia langsung tak membawa manfaat dan keuntungan kepada sesiapapun.

Lagi lagi mengecewakan saya,mengapa manusia sekarang dah kurang adab dalam BERGURAU??

Walaupun gurau senda membantu menguatkan kasih sayang, ia juga boleh meranapkan silaturrahim jika gurau senda menyebabkan ada pihak berkecil hati. Sememangnya menjadi fitrah, penerimaan seseorang itu tidaklah sama dalam bergurau. Maka, akan ada antara kita bergurau tanpa menyedari ada hati terluka. Layakkah kita untuk yang bergurau pula yang mengatakan bahawa si dia itu tidak layak berkecil hati sedangkan kita sudah berlebihan dalam bergurau? Sesungguhnya, sekiranya kita benar faham akan batas-batas bergurau senda dan memahami Ad-Din Islam ini dalam sudut pandang bahawa Islam bukan hanya sebagai ritual tetapi juga merangkumi keseluruhan hidup kita. Semestinya fikrah kita akan bersih dari fikiran sebegitu, kerana kita faham dan sedar, ajaran Islam itu termasuklah sekecil-kecil seperti cara kita bergurau.

FIKIR2Kanlah!!

lagi2 saya tengah berusaha untuk menjadi cool 24jam,saya takmo marah2 sebab nanti cepat tua kan???usia yang makin meningkat ni kita mesti pandai jaga diri kita biar lambat tua,antaranya kena lah cool selalu!!jangan marah2!!nanti hilang seri muka dan muka pun nampak berkedut dan tidak berseri2.hodoh kan???makan la vitamin apa pun takkan menaikkan seri kita kalau perangai syaitan kita ada dalam hati kita.hati yang bersih penuh dengan bintik2 hitam kerana kekotoran hati yang kita sendiri cari dan kumpul.

Antara hadis pasal marah ni!! ;-)

Daripada Abu Hurairah r.a bahawa seorang lelaki telah berkata kepada nabi SAW yang maksudnya: Berwasiatlah kepada ku. Sabda Rasulullah SAW: Jangan kamu marah. Maka lelaki itu mengulangi kata-katanya berulang kali. Sabda Rasulullah SAW: Jangan kamu marah..

Huraian Hadith: 
Hasan al-Basri pernah berkata: Empat perkara jika sesiapa memilikinya maka Allah memeliharanya daripada syaitan dan mengharamkan ke atasnya api neraka: (iaitu) Sesiapa yang mampu mengawal dirinya ketika dalam keghairahan, ketakutan, syahwat dan kemarahan. Sesungguhnya kemarahan akan mengumpulkan segala keburukan. Reaksi seorang yang sedang marah dapat dilihat pada wajah dan anggota badannya seperti warna mukanya bertukar merah, urat-urat lehernya menegang, tubuh badan seakan-akan menggigil kerana geram, suara menjadi nyaring manakala lidah mula mengeluarkan perkataan yang buruk sama ada mengutuk atau mengeji. Ada kemungkinan patah-patah perkataan itu berupa penghinaan atau yang seumpama dengannya yang haram diucapkan termasuklah menuduh orang lain sebagai kafir dan lai-lain. Selain itu, seseorang itu juga akan melakukan perbuatan yang di luar kawalannya sendiri seperti memukul, menumbuk, menampar dan sebagainya. Semua ini berkemungkinan akan mendorong kepada perbuatan yang menyakitkan orang lain yang akhirnya mewujudkan permusuhan dan kebencian di antara satu sama lain. Justeru walaupun sifat marah adalah sifat semula jadi manusia namun sebagai seorang Muslim kita hendaklah berusaha untuk menjauhkan diri daripada segala sebab yang menyebabkan kemarahan.


Ni plak antara cerita yang sweet tentang MARAH.

KESAN PAKU PADA DINDING BATU

Said adalah seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannya walaupun hanya dengan satu masalah kecil sahaja. Pada suatu hari, ibunya telah menghadiahkan Said sebungkus paku. 

"Untuk apakah paku-paku ini ibu?" tanya Said.
"Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini, bagi melepaskan kemarahanmu" jawab ibunya.

 Pada hari yang pertama sahaja, Said telah memaku sebanyak 29 batang paku pada tembok batu tersebut. Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan. Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya berbanding memukul paku menembusi tembok batu tersebut. Akhirnya tibalah pada suatu hari, di mana Said langsung tidak marah, walaupun sekali.

               Dia terus memberitahu ibunya mengenai perkara tersebut dengan gembira. Lalu ibunya mengucapkan tahniah dan menyuruh Said mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang dilaluinya tanpa kemarahan. Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku tersebut. Said lantas memberitahu perkara tersebut kepada ibunya dengan penuh bangga.

              Ibunya lantas memimpin tangan Said ke tembok tersebut dan berkata “Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubang di tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah, ia akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini. Tetapi ingatlah, walau berapa kali pun kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatammu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih daripada luka fizikal”.


sekian saja pada hari ini

No comments:

Post a Comment

arigatO!