Pengikut setia

Thursday 29 March 2012

Kisah Lee Min Ho


Artis yang saya suka tahun ni(Lee Min Ho)
Cuti semester yang memboringkan.Jadi saya search google dan cari tentang artis korea yang saya minat.Malang sekali ia berbahasa indonesia yang telah ditranslate dr bhasa korea.tapi saya sudah sedaya upaya memahaminya dan try translate balik dalam bahasa malaysia.mmg xde keje kan??kalau b.inggeris di translate kot melayu ada juga faedahnya.tapi ia tetap bahasa.apapun bahasa kita kena belajar sebab tu semuakan ciptaan ilahi..hehehe.Jom kita saam2 hayati kisah beliau.yang baik jadi teladan dan yang buruk jadi sempadan.
Lee min Ho hidup dalam keadaan yg sungguh kaya.Jom kita dengar kisahnya melalui tutur bicara ibu lee min ho.
Ibunya bercerita:-
Aku bermimpi ketika hamil Lee Min Ho,aku melihat cabai di dataran tinggi tanah. Walaupun hospital tidak memberitahuku jantina anakku, tapi kerana memiliki mimpi itu, aku yakin dia adalah anak lelaki yang kuat .Aku biasanya tidak suka makan daging, tapi untuk beberapa alasan pelik, aku sangat menyukainya selama masa kehamilanku. Aku makan daging babi(yeerrrkk!!..kafir tetap kafir,,nak minat boleh tapi jangan tiru gaya hidupnya tau!!) setiap empat hari dan sekarang Lee Min Ho hidangan favoritnya adalah cabai (xtau apa maksud cabai,,mybe lada kot) dengan daging babi.
Berat Min Ho adalah 3.2kg ketika dia lahir, sedikit lebih besar daripada bayi lain yang baru lahir. Dari kecil kesihatannya lemah sampai SD. Ia menderita penyakit bronkhitis,itu menjadi suatu masalah, kerana ketika itu musim sejuk dan pasti dia sakit. Dan, tidak peduli berapa banyak makanan yang dia makan, dia tidak boleh gemuk.Darahku golongan A, tubuhnya dan kepribadian yang sangat mirip dengan ku.
Dia tidak makan banyak, vitamin untuk pertumbuhanlah diberikan kepadanya hampir setiap musim.Kami telah memberikan kepadanya banyak makanan seperti orang lain lakukan untuk anak-anak mereka, tetapi dia tetap tidak gemuk. Dia sangat pemalu dengan orang asing dan sangat sensitif. Oleh kerana itu, aku selalu membawanya ke sekeliling dan membujuk dia.
Min Ho ketika kecil. Matanya besar dan hidungnya mancung.Dari awal ia menunjukkan bakatnya sebagai seorang aktor karena dia sangat suka itu. Meskipun kakaknya pintar dalam memberi sambutan, Tapi Min Ho sebelumnya telah belajar untuk berbicara lebih dulu sebelum ia tampil.Ketika ia masih bayi, ia sangat banyak bergerak. Pertama kali dia memanggilku “Omma” sekitar 3 sampai 4 bulan lebih cepat daripada anak-anak lain.
Lee Min Ho hanya sedikit lebih tinggi daripada rata-rata anak lainnya. Dia sebenarnya tidak terlalu tinggi. Tetapi ketika ia tumbuh dewasa, ia menjadi jauh lebih tinggi. Fizikalnya juga menjadi lebih baik.
Ketika ia masih kecil, kita semua memanggil Min Ho “sudden blink”. Alasannya adalah kerana mata besarnya, ia sangat lucu ketika mata berkedip terus-menerus. Sebelum Natal, “Min Ho” duduk di tempat tidur.
Min Ho punya hubungan sangat baik dengan kakaknya. Boleh dikira berapa banyak pergaduhannya dengan kakaknya. Sebagaimana dengan wataknya dalam “Boys Before Flowers”, Lee Min Ho dalam kehidupan memang tidak tahu bagaimana berenang dengan baik. Dia sangat malu-malu ketika masih kecil. seluruh anggota keluarga untuk mendorong dan memujuk dia agar lebih berani.  Dia belajar berenang setelah dipujuk olehku dan kakaknya Lee Min Ho memutuskan untuk bermain di air, tetapi dengan jaket dan kacamata hitam.
Min Ho sangat pemalu, saya tidak pernah bermimpi dia menjadi seorang aktor satu hari. Bahkan lagu yang ia nyanyikan selama pesta ulang tahun taman kanak-kanak juga setelah beberapa hari latihan di rumah bersama ku. Meskipun Min Ho sangat malu ketika ia masih kecil, tapi ia bertemu banyak teman ketika ia di sekolah menengah. Selama SD, Min Ho suka main bola sepak dan mendaki gunung dan bermain-main di ladang. Selama musim panas, dia suka menangkap serangga.
Mulai di sekolah menengah, Min Ho sudah sangat tampan dan juga menikmati popularitas tinggi di antara teman-teman laki-laki dan perempuan. Bahkan teman-teman kakaknya memanggilnya “yun Kyung’s ‘pretty boy’ brother’. Dia memulai kariernya ketika ia berada di kelas dua SMU. Penampilannya yang tidak sama seperti sekarang,ia mudah berjerawat ketika itu.
Min Ho suka membaca suratkhabar. Dia pertama kali mulai belajar hangul9xtau maksud) dari iklan warna-warni yang tercetak di surat kabar.
Min Ho khusyuk sekali jika membaca suratkhabar, suatu kebiasaan untuk membaca komentar anak-anak artikel di majalah dan surat kabar ketika ia memasuki sekolah dasar. .Dia boleh menyelesaikan masalah matematik dengan baik dan sangat cepat dan memiliki memori yang sangat baik.. Bahkan tabel perkalian dan Hanja tidak masalah sama sekali. Selama tahap sekolah dasar , ia anak yang  pemalu  dan tidak suka berdiri di depan semua orang. .Meskipun demikian, ia punya popularitas tinggi dan telah mengenal banyak teman.Sejak TK, Min Ho telah sangat populer di kalangan perempuan.
Dibandingkan dengan anak-anak lain pada usia yang sama, Min Ho selalu setengah kepala lebih tinggi daripada mereka. Bahkan ketika ditempatkan di samping anak-anak dengan yang sepertinya sejajar, Min Ho penampilan masih sangat menonjol ketika berdiri di antara mereka. Setiap kali perubahan musim, gadis-gadis kecil yang bermain dengan Ho Min juga akan berubah dengan sendirinya.Bahkan ada perkelahian di antara mereka karena beberapa gadis ingin mendapatkan eksklusivitas untuk Min Ho.
Setelah belajar Taekwondo, tubuhnya menjadi  lebih mantap.Tak seorang pun di sekolah berani untuk berkelahi dengannya. Min Ho sekali punya tujuan untuk menjadi pemain sepak bola terkenal. Saat empat tahun bermain bola sepak di bawah pelatih Cha Bum Kun tim sepak bola waktu ia masih kecil. Dengan ini, Min Ho sebenarnya tidak sesuai menjadi atlet olahraga karena ia mudah lelah. Dia bertemu banyak teman baru, yang akhirnya membentuk sikap positif keperibadiannya.(kalau nak ubah sikap pemalu tu kena la banyak bergaul & g banyak program ye,saya dulu pun pemalu sampai tahap xleh pandang orang langsung,melampau2!)
Ketika ia berumur lima tahun, Min Ho hampir hilang. Bahkan sampai sekarang, diskusi tentang “apakah Ho Min kecil takut pada waktu itu”, masih merupakan topik umum di antara anggota keluarga.Min Ho berkeliaran di sekitar tempat bermain dan akhirnya hilang. Untungnya, ada tanda di pergelangan tangannya yang menulis alamat rumah dan nama-Nya.Warga di sekitar daerah itu mengirimnya kembali pulang.Hingga sekarang, insiden itu masih bergetar hingga ke tulang punggung ku setiap kali aku memikirkannya.
Setelah Min Ho masuk sekolah dasar, video dan permainan komputer adalah satu-satunya yang menjadi fokus Min Ho. Jika aku tidak menegur dia, ia akan berpikir untuk bermain sepanjang hari. Ayahnya membolehkannya,sementara aku tak punya pilihan selain menjadi ibu yang tegas. Walaupun keluarga kami tidak kaya, kami mencuba yang terbaik untuk tidak mengecewakan anak-anak kita dan memberi mereka sekitar 100 ribu sebagai uang saku setiap waktu. Min Ho tidak menghabiskan setiap satu sen pun. Sebaliknya, ia meletakkannya ke dalam  tabungan.(sangat jimat) .kadang-kadang dia memberikan pakaian kepada kami, Orangtuanya, lalu berkata “Bu, silakan memakainya”.
Setelah belajar bola sepak dari pelatih Cha Bum Kun, FIZIKAL min Ho lebih baik. Pelajaran olahraganya sering mendapat nilai “A”. Matematiknya juga tetap konsisten di atas 90. Selama tahun pertama dan kedua di sekolah menengah, tinggi badannya meningkat pada tingkat yang sangat menghairankan.Bahkan, ia sekarang tidak lebih tinggi dibandingkan dengan saat itu.
Selama pendidikan dasar, tidak pernah terlintas dalam fikirannya untuk menjadi artis, tetapi setelah ia dipromosikan ke sekolah menengah, dia sering didekati oleh bintang spy. Manajer sering berkata: “Silakan datang untuk mencari saya jika Anda ingin menjadi seorang artis.” Dengan demikian, Min Ho menerima banyak kad nama.Pada awalnya, kami berfikir ia tidak memiliki ciri-ciri untuk menjadi aktor.
Namun, karena biayai kehidupan meningkat, Min Ho juga mulai pergi untuk temuduga dan bertemu dengan beberapa manajer. Ketika pergi ke sana dia berkata: “Bu, aku pergi untuk ikut seisi temuduga hari ini”
Selama di SMP dan SMA, ia menyukai Sol Kyung Gu dan Kim Soo Roh ia sering menyebutkan bahwa ia ingin menjadi aktor seperti mereka.

Kesimpulannya di sini adalah saya suka sikap pemalu yang ada dalam diri lee min ho dan sikapnya berubah bila dia bergaul dengan orang luar dan di sekeliling.jadi bagi anda yang pemalu boleh la ikut seperti yang min ho buat.Dan yang saya suka mengenainya adalah dia seorang yang baik hati dan berbuat baik dengan ibu bapa.buktinya tadi ibu min ho ceritakan bahawa anaknya ada memberi pakaian dan menyuruh memakainya.Pastu saya suka dengan sifat jimat-cermatnya dan boleh membawa kebaikan kepada ibubapanya.anak yang taat dan seorang yang bijaksana dan sangat bijak dalam matematik.wahhh!!yang bonus adalah dia memiliki wajah yang hensem walaupun pada zaman remajanya dia mudah untuk mendapat jerawat.xkisah la dia jalankan pembedahan plastik ke apa,(tp kita orang islam jangan pula tiru ya,menyakitkan diri sendiri adalah DOSA) TAPI yang boleh ambil pengajaran dari kisah dia ni adalah,USAHA...ya,usaha!!bila kita usaha semua dapat!dari yg xtau berenang jd pandai,dari pemalu jadi berani,dari wajah yang berjerawat diusaha untuk mencantikkan balik. EH!banyak pulak cakap nya..k la.setakat ni je la citernya.harap pembaca boleh ambil teladan LEE MIN HO ya!!Tapi jangan ikut cara baratnya,ambil dari sikap baik sahaja.  :O)

1 comment:

  1. WAH,BEST JUGAK STORI SI HENSEM NI..

    KAK BUI TAK BYK SANGAT CERITA PASAL LEE MIN HO NI..TP KALAU LEEN RAJIN CARI DEKAT INTERNET,MMG BYK INFO PASAL DIA..

    ReplyDelete

arigatO!