Pengikut setia

Wednesday 28 September 2011

Tips-tips untuk berjaya di universiti

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang; Selawat dan Salam ke atas junjungan Besar Nabi Muhammad SAW.

Anda berjaya masuk ke universiti sedangkan kelulusan Anda tak sepower mana. Pastu, mak dan ayah Anda orang susah dan Anda adalah satu-satunya harapan mereka untuk mencetus perubahan hidup. Anda takut nanti seandainya Anda tak berjaya skor habis dalam peperiksaan universiti, Anda akan menghampakan mereka.

Anda tertekan dengan situasi ni. Jika saya menjadi Anda, saya akan pinggirkan rasa tertekan tu. Saya akan berusaha memupuk minat pada pelajaran-pelajaran yang saya kena ambik pada semester tu di universiti tempat saya belajar.

Kita akan mudah untuk cemerlang dalam pelajaran jika kita seorang yang suka belajar, suka membaca, suka berkepit dengan buku ke mana-mana. Sesusah cemanapun hidup Anda, jangan fikir dulu hal-hal kesusahan tu sebab Anda akan tertekan.

Anda tak boleh nak fokus dengan pembelajaran. Nak bukak buku pun mesti takde semangat punya.

Fokuskan untuk membina minat belajar kerana dari situ Anda bleh skor habis dalam peperiksaan universiti. Memang kita nak berjaya sebab nak membalas jasa mak dan ayah kita, tapi bila di universiti seboleh mungkin fokuslah untuk diri sendiri dulu, sebabnya apa jua yang kita usahakan sebagai seorang pelajar hasilnya tu tetap akan mengalir pada mak dan ayah kita nanti.

Tugas Anda sebagai pelajar universiti, belajar, belajar, belajar. Ingat hukum sebab dan akibat. Kita rajin belajar hari ini, dah tentu kita akan berjaya jadi pelajar cemerlang bila dah tamat nanti.
Dengan itu dah tentu kita boleh apply kerja kerajaan yang bagus, kemudian dengan gaji dari kerja tetap kita tu kita boleh membina kehidupan yang dua kali ganda lagi bagus dari taraf kehidupan kita sebelumnya. Mak dan ayah akan gembira dengan kejayaan kita bahkan berbangga apabila menceritakan kisah kita pada sesiapa saja.
http://irmyjuliza.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment

arigatO!