Pengikut setia

Thursday, 25 August 2011

Kita insan yang bertuah

Pernahkah kita mengeluh sebab kesusahan yang kita alami?

Adakah kesusahan disebabkan sifat atau sikap kita yang mengundang masalah?

Jawapannya mungkin ye atau mungkin tidak.

Apa pun kita patut bersyukur kerana masih bernafas. Dengan kudrat yang diberi Ilahi, InsyaAllah kita boleh berubah menjadi lebih baik. Maka kita adalah Insan Yang Bertuah.

Kita sakit sudah lama, baik cuma seketika. Namun kita juga adalah Insan yang bertuah kerana setiap kali sakit, kita pasti mengadu kepada Allah. Kita tahu, sakit dan sembuh adalah hak NYA. Kita hanya mampu berusaha sedaya yang kita mampu. Dengan mempunyai nawaitu seperti itu, maka kita sebenarnya semakin mendekati Allah SWT.

Kalau kita tidak sakit, kita tidak pasti sama ada kita akan bersyukur dengan kesihatan yang diberi. Kita selalunya LALAI dalam mengingatiNYA dikala kita senang. Standard le tu. Kita semua manusia biasa.

Kalau kita sakit, pasti ada orang yang lebih sakit dari kita.

Seteruk mana kita pasti ada orang yang lebih teruk dari kita. Oleh itu kita adalah insan yang bertuah kerana kita bukan orang PALING TERUK sakit.

Hidup kita banyak sangat masalah? Karang tak ada masalah, payah pulok! Mengeluh setiap kali ada masalah? Standard le.. cuma jangan le terover mengeluh. Apa pun setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya. Cuma penyelesaian tu cepat atau lambat aje. Kadang-kadang masalah tidak dapat diselesaikan, so kita kenalah cari 'workaround' untuk mengatasi masalah tersebut. Apa apa pun kita masih insan bertuah kerana masih diberi akal untuk cuba pelbagai cara untuk menyelesaikan masalah.

Kalau kita ada masalah, cuba tengok masalah orang lain. Nanti sure kita bersyukur kita tidak mempunyai masalah seteruk kawan kita. Baru kita tahu yang kita adalah insan yang bertuah kerana tidak menghadapi masalah seperti kawan kita tu.

Kita memang insan yang bertuah, tak percaya. Cuba kita tengok pasangan dan anak-anak kita masa depa tidur. Sungguh lena dan tenang wajah mereka. Kita pasti setiap dari mereka pasti ada masalah. Tak kira le masalah belajar, masalah dgn kawan-kawan dan sebagainya. Tetapi masa tidur, wajah mereka pasti nampak tenang. renung lama-lama. InsyaAllah kita bersyukur kerana kita masih ada mereka.

Apa yang penting kita bersikap positif dalam menghadapi dugaan. Jangan kecewa kalau sesekali kita terlajak berfikiran negatif sebab kita adalah manusia. Sekali kita ada niat untuk berubah ke arah positif, itu sudah menjadi petanda baik. Maka slow-slow le kita berubah ke arah positif tu. Perubahan drastik jarang bertahan lama. Adalah elok kita buat perubahan slow and steady, yang penting adalah istiqamah atau makna lain berterusan.

Tanamkan dalam hati kita
"KITA INSAN YANG BERTUAH"

Salam Ramadan buat semua.

No comments:

Post a Comment

arigatO!