Pengikut setia

Saturday 14 May 2011

Kemarahan

Marah adalah perasaan semula jadi yang dicipta oleh Allah kepada manusia. Rasa marah dan benci yang timbul apabila mengalami perkara yang tidak disukai Allah, itu adalah marah yang terpuji. Contohnya, kita berasa marah apabila melihat kejadian ragut di hadapan mata. Itu adalah marah yang baik dan semula jadi. Kita marah apabila melihat orang lain menghina Nabi Muhammad kesayangan kita. Itu marah yang baik, yang menunjukkan kita sayang akan Islam. Kita marah apabila melihat pasangan lelaki perempuan yang belum berkahwin berpeluk-peluk. Marah ini kerana kita benci melihat orang Islam yang sepatutnya bertingkah laku baik menurut Islam, namun  tidak berbuat begitu.

Marah adalah ciptaan yang Allah berikan kepada manusia. Marah kadangkala baik. Marah yang ditunjukkan dalam cara yang baik, tiada masalah.

Ada marah yang terpuji dan ada marah yang dilarang. Marah yang terlarang adalah marah yang tidak bertempat dan tidak tahu puncanya. Marah ini bersumberkan syaitan dan nafsu.

Apabila Mahu Marah 

Apabila berasa marah, yakni marah yang terlarang, lakukan perkara-perkara berikut supaya kita mampu mengawal rasa marah itu:
  1. Sekiranya marah itu tujuannya mahu menunjukkan kita ini kuat, ingat pada Allah.  Allah lebih kuat daripada kita.
  2. Ingat Malaikat. Raqib atid mencatat segala perkataan kita dalam kitabnya. Kata-kata yang dilemparkan sewaktu marah biasanya mengandungi perkataan yang tidak baik dan negatif. Setiap perkataan yang diucapkan itu akan dicatat dan dipersoalkan Allah di akhirat kelak. Cari ayat Quran.
  3. Ingat hari pembalasan. Akan dibentangkan kitab yang mengandungi semuanya secara spesifik. Hari itu akan didedahkan segalanya, tiada yang akan disembunyikan.
  4. Rasulullah pernah ditanya tentang apakah amalan yang dapat membawa ke syurga. Rasulullah berkata, “Jangan marah.”
Bagaimana kawal marah
  1. Ilmu: hanya dengan ilmu kita tahu bagaimana bahagia itu datang.
  2. Fahami hal ini, “Siapa yang kawal marah, Allah pasti sayang.” Fahami ini.
  3. Apabila kita rasa mahu marah, sedarlah Allah lebih kuat daripada kita.
  4. Apabila marah kita tidak nampak lagi kebenaran.
  5. Lihat wajah apabila marah, semakin hodoh, bukan!
  6. Ucaplah ta’awuz banyak-banyak bagi menghilangkan pengaruh syaitan kerana kemarahan datang daripada syaitan.
  7. Apabila kita marah, Allah marah kepada kita.
Marilah kita kawal marah. Siapa dapat kawal marah, beliau adalah orang kuat yang sebenarnya.

No comments:

Post a Comment

arigatO!