Pengikut setia

Wednesday, 11 May 2011

Hidup ini bukan untuk bersedih

Napoloen berkata di Saint Helena:''Saya tidak pernah mengenal kebahagiaan sepanjang 6hari dalam hidupku.''
Khalifah Hisyam Bin Abdul Malik mengatakan:''Aku menghitung hari-hari bahagiaku,ternyata hanya 13hari sahaja.''
Jangan bersedih!Sesungguhnya rasa sedih itu akan selalu mengganggumu dengan kenangan masa lalu,akan membuatmu khuatir dengan segala kemungkinan  di masa yang akan datang,dan akan menyia-nyiakan kesempatan pada hari ini.
Jangan bersedih kerana sesungguhnya rasa sedih itu hanya akan membuat hati menjadi kecut,wajah menjadi muram,semangat akan padam dan harapan akan menghilang.

Jangan bersedih.Kerana kesedihan hanya akan membuat musuh gembira,membuat kawan bersedih,membuat orang yang berdengki senang dan membuat hakikat-hakikat yang ada berubah.

Jangan bersedih!Sesungguhnya rasa sedih sama dengan menentang qadha dan menyesali sesuatu yang pasti,jauh dari sikap lembut dan benci trhadap nikmat,

Jangan bersedih!Sesungguhnya rasa sedih itu tidak akan mengembalikan sesuatu yang hilang dan semua yang telah pergi,tidak akan membangkitkan orang yang telah mati,tidak mampu menolak takdir dan tidak mendatangkan manfaat.

Jangan bersedih kerana rasa sedih itu datangnya dari syaitan dan kesedihan itu adalah rasa putus asa yang menakutkan,kefakiran yang menimpa.putus asa yang berlanjutan,depresi yang harus dihadapi dan kegagalan yang menyakitkan

No comments:

Post a Comment

arigatO!