Pengikut setia

Monday, 6 March 2017

Umur dan kahwin

Dah masuk bulan Mac dah. Masuk 2017 dah... "Ma, muka ore dah berkedutlah!", saya memulakan perbualan. "mana ada, macam biasa je ma tengok. Anak ma ni umur berapa dah?" "26" "dah 26, laa ingat baru 22?????", soal ma buat nada ala2 terkejuttt .  Hummm... Melawak pulak ma ni.."kalau macam tu boleh la nak kahwin sekali ngan abang tahun ni" . Mak saya asyik ulang ayat tu banyak kali tahun ni. Saya pun harap zaman bujang saya berakhir pada tahun ni. Tapi nak wat camna ma, anakmu ini belum bertemu dengan orang yang benar2 berani untuk meluahkan perasaan dia kat saya dan jumpa abah. Tu yang saya utamakan. Bila suruh jumpa abah je terus melesap. Takut sangat ke ngan abah saya, hmm.. Saja acah2 cakap abah garang, abah suka soal ilmu macam2, kalau takda ilmu tak yah berangan nak jumpa abah. Acah sikit dah takut2. Macam mana dia nak jaga dan didik saya yang berhati sotong dan penakut? "Kalau suami sendiri pengecut??" semua orang berharap agar pasangannya dapat melengkapi hidup mereka. Segala kekurangan pasangan boleh back up.

So impian saya nakkan suami yang berani sebab saya penakutt, berilmu pengetahuan tinggi sebab saya memang fail semua tentang ilmu. Dah belajar terus blur. Apatah lagi nak terangkan balik apa yang dipelajari, terutama bahasa Arab. Saya percaya Allah pasti bagi apa yang saya inginkan kerana ma pun dapat bersuamikan abah yang serba boleh walaupun ma serba tak reti. Macam saya.. Hak hak..

Hanya mampu mengaminkan doa ma agar saya dikahwinkan sama tarikh dengan abang pada tahun ni. Saya taknak majlis yang grand pun, pelamin pun tak perlu, hantaran pun saya tak fikir, duit hantaran ke ape benda ke, yang saya nak hanyalah dah halal sebagai pasangan suami isteri. Suami tu boleh membimbing saya untuk terus dekat dengan Allah. Kata orang, mudahkan tak yah susahkan. Kesian bakal suami. Mana nak cari duit banyak2. Orang sekarang selamba minta 10k, 15k.. Padahal orangnya tak seberapa. 

Abang dah pun berpunya, sesuai dengan umurnya yang berusia 36. Terasa gembira dengan penantian abang selama ni. Tapi ada sebak di dada sebab abang dah nak kahwin. Perhatian abang kat saya pasti berkurang. Abang mesti banyak luangkan masa bersama keluarga baru. Semua family saya dah berkahwin. Kecuali adik sebab masih terlalu muda. Saya? Belum jumpa sampai sekarang. Jumpa dan berkawan tu ada. Tapi penakut. Penakut nak berterus terang. Boleh dia cakap dia suka pastu tak lama kemudian cakap gurau aje. Pastu serius pulak pastu gurau. Kita dah besar dan boleh tahu siapa yang minat kita. Orang camtu saya dah buang dalam tong sampah. Malas nak buang masa. Ada juga yang takut nak jumpa abah. Salah ke jumpa dulu dengan bakal mertua? Asalkan beriman abah okey aje.

 Tapi nasiblah badan. Ngan saya sekali terpaksa melupakan orang penakut tu. Ada yang jenis tak tahu malu, dah couple tapi masih lagi nak mengayat. Nasib tahu awal2. Ada juga yang saya jumpa, jenis suka menipu hal latar belakang, jujur jela awak pernah belajar mesir bagai dan dah bekerja. Kenapa mesti tipu. Sedap aje menipu saya cakap tak sempat habis belajar sebab tak mampu, kerja pun hanyalah pemotong rumput. Awak, hidup saya bergantung pada Allah, walau awak tipu saya,saya akan tau jugak di penghujung jalan. Last2 Allah hantar seseorang memberitahu siapa sebenarnya awak. Kalau nak uji keikhlasan saya pun. Jangan sampai gadaikan kejujuran awak. Maaflah. Penipuan awak buat saya hilang kepercayaan untuk terus berkawan. Tergantung setakat tu. Macam2 pe'el lelaki yang saya jumpa sepanjang saya jadi gadis- wanita.tapi seorang pun tak de yang jujur bagi saya, berani pun takde. Apatah lagi yang ikhlas terima saya. Syukur Allah jaga saya dalam perhubungan dengan lelaki. Tak pernah bercinta. Baru nak berkenalan pun dah kena tipu. Baik tak ada apa2 perhubungan. Perkara tu lah yang buat saya anti sangat ngan lelaki kecuali laki tu betul2 ikhlas dan gentleman. Dia akan cakap terus terang dan jujur di hadapan saya bahawasanya dia ikhlas untuk mengambil saya untuk dijadikan isteri dia. Ceeeawahhh..kalau ada orang yang sebegini tindakannya, saya janji dengan Allah saya takkan sia-siakan dia, akan ku hargai dia hingga ke hujung nyawa. Allah, aku terus menanti seseorang yang benar2 ikhlas dan berani berdepan dengan saya dan keluarga untuk menjadikan diri saya halal. Amin


No comments:

Post a Comment

arigatO!