Pengikut setia

Wednesday, 15 March 2017

Dia yang terakhir, kucing kesayanganku

Rindukuuuu pada muu mioeeeewwww

10/10/2007. Selasa. 12.42 am

Kelahiran kucing kesayangan saya. Kucing jantan pertama yg saya bela. Mak dia Kucing parsi pertama yg saya dapat hasil dari rajuk saya. Masa tu umur saya 15 tahun. Agak kebudakan. Sanggup tak makan sebab nakkan kucing parsi milik ayahnya pak mertua kakak di kedah. Sanggup tak makan sebab merajuk. Mak dia saya namakan dia boby. Boby tak pandai melahirkan baby2 nya. Tiap malam boby wajib tidur di bilik saya. Dan malam tu sy nampak dia gelisah. Mungkin nak beranak. Saya dh pun sediakan kotak dan kain2 untuk menyambut kelahiran dia. Dah pukul 12, tiba2 boby masuk ke tandas mundar mandir, saya cuba ekori dia, dan saya nampak sesuatu di bahagian sulitnya. Berwarna putihh!! Jelas sebab boby warna koko tompok2. Saya pun ikut gelisah sebab pertama kali tengok kucing nak beranak! Saya takut boby mati masa melahirkan. Biasalah. Budak tak matanggg katakan.. 

Saya terus ambil boby dan letak dalam kotak, saya urut perut dia. Jam 12.42 am. Lahirlah seekor kucing jantan yg paling saya tak suka dan saya letak namanya Tomy. Jam 1.11 am lahir plak nama Bobo tikus,  jam 1.45 am lahir si Jony. Dan pagi pukul 7 lahir si jojo. Jarak bby tu lahir jauhh beza. Berbeza ngn bby kembar yg cuma lahir antara 2-5 minit. Penat woii saya yg tolong jadi bidan sebab kucing sy xreti nak teran.. Sy urut perut dia sampai terkeluar separuh kepala n saya tlong keluarkan baby2 tu dari perut mak dia. Teruja sgt waktu tu! 

Nak diceritakan kat sini, dalam keempat kucing yg baru lahir ni, Tomy lah paling sy ambik berat sebab masa dia lahir tu, dia tak bergerak, sy risau dia mati. Mungkin sebab dia anak sulong.. Errrr..heee... Saya lap hidung dia, lap badan dia, baru lah mak dia pandai nk mandikan anak dia cmne. Dan sy sedari bahawa betapa tomy ni sangat hodoh sebab hidungnya bertompok. Nama diberi sempena hidungnya bertompok.. Nk modenkan sikit xkn nk panggil tompok kan?, terus sy paggil tomy sebab dia keturunan parsi kampung. Sepanjang setahun, saya jaga dia bagai tatang minyak yg penuh. Sebab tak sempat nak jaga, terpaksa sy bagi kat org si tikus n si jojo. Jadi saya bela tomy n jony je la. Bila dh ada bby baru, sy lupakan boby. Sbb boby ni xsedar diri, mentang2 dia comey dia asyik mengawan aje, dalam masa tak lama tu, boby lahir 8 ekor plak. Ramai sgt smpai sy lupa namanya apa, tp masih ada dlm senarai lg nama2 kucing sy. Dan kelapan ekor anakknya yang menghairankan sy semua hilang, saya syak ma yg buang.. Hmm..  Dan xlama kemudian boby pon menghilang membawa diri, jony tu adik sy yg take care, dan perhatian 100% kepada tomy. Dia ada alergik kulit. Sebab tu sy jaga dia dgn penuh kasih sayang. Terluka je saya terus rawat rawat rawat. Agak menyusahkan la juga, nak buang tp rasa sayang menebal. Mungkin sebab dia tengok saya caring kat dia. Saya n dia tak boleh terpisah. Tidur bersama dari kecik sampai besar. Sampai umurnya 4 tahun. Hubungan kami akrab. Sangattt.. Sy belikan dia wiskas pelbagai perisa, nak bg dia sihat dan gemok. Dia agak manja. Dan sgt faham apa yg saya cakap. Kalau sy nk pegi sekolah, dia akan duduk di motor sy. Lepas sy peluk n cium dia baru la dia duduk di birai tangga. Bila pulang dari sekolah. Kadang2 dia jemput saya tepi jalan besar, laluan ke lorong rumah saya. Dan dia akan berlari2 anak sampai la ke rumah. Yg pelik. Dia rapat dgn saya aje. Dengan orang lain dia akan lari. Menggelepar, sebab tu dalam ramai2 yg nak berkenan nak ambil dia, xdapat2. Saya ajar dia. Kalau orang nak tangkap tolong lari jauh2. N dia kucing yg paling dengar cakap sy. Sebab tu sy tak risau kalau dia berpeleseran. Sebab dia hanya manja dengan sy, tp yg merisaukan sy,disebab dia pondan, dia selalu balik dengan badan yg luka sana sini.buatkan saya rasa sedih dan susah hati. Bila sy marah dia, dia pandai merajuk. Taknak makan pun!! Sampailah sy kena pujuk dia balik. Peluk2 dia, cakap yg kita dah tak marah dia, n kena suapkan kat dia makanan tu kat mulut dia, baru dia makan. Memang manja!!! Dia pandai bergurau. Pandai main sorok2 ngn saya, bila sy main sorok2, dia nyorok sorok kepala dia aje, dasar kucinggg lawak!! Bila turn sy yg nyorok. Pandai dia mencari saya pastu bila jumpa dia buat suara garau pastu kembangkan bulu ekor dia. Cesss... Nakal.

Bila saya gaduh ngn kenkawan, saya balik dari sekolah n nangis2, mcm biasa kalau sy xbukakkn pintu utk dia, dia akan masuk ikut tingkap, tomy ni memang kucing bijak! Dia dtg kat sy n terus jilat muka sy. Tangan sy. Seolah dia memujuk hati sy yg sedang bersedih. Dan paling sy sayang dia, ayat ni xleh bla .. Dia kucing beriman bagi sy.. Hahaha.. Sebab apa? Sebab dia xmiss kejutkan sy bangun subuh. Dia la alarm sy. Dia jilat sy jilat hidung jilat kaki sampai sy rasa geli dan jerit, "busuklah mu tomyyyyy". 

Selain tu, tomy kucing penakuttt!! Bila diajak mandi aje terus dia lari jauh2, menyorok la konon, sampai sy terjumpa dia bawah almari. Sy heret dia tp dia membatu dan taknak bergerak. Tp sy tetap mandikan dia 2x seminggu, takpun sekali seminggu. Sy akan pastikan dia sentiasa bersih. Sebab bulu dia putih dan dia selalu tidur dengan sy.  Sy dah ajar dia mandi waktu dia berumur sebulan. Tp xtau kenapa dia paling anti air. Baru aje buka air kat tandas dah terpancut air kencing. Tp sy tak rasa jijik pun sebab dia kucing sy. Dia pancut pun dalam tandas. 

Dia kucing yg boleh diharap. Kucing yg setia dengan sy. Penyabar. Kalau sy marah n lepas geram sy selalu pukul dia tapi dia senyap dan pejamkan mata aje. Dia selalu pandang sy dengan kepala senget ala-ala manja gitu. Buatkan sy rasa bersalah.  

Dialah kucing terakhir saya dunia akhirat. Saya xpernah rasa nikmat bela kucing kecuali dia. Dia kucing pertama yg saya jaga dari dia umur 1 hari sehingga umur dia menginjak 4 tahun. Dialah yg sentiasa bersama saya suka duka, mak sy nak pisahkan tomy dengan saya, sy lah orang pertama bela tomy. Sy peluk tomy erat dan merayu tolong jangan bagi kat orang lain.tomy pun mcm sedih aje tengok sy sedih. Waktu sy boleh masuk ke unissza, tomy merajuk dan melarikan diri, xpasti betul ke tak, sy tak tau mana dia pergi, dia makan apa. Buat apa, sapa akan tolong dia kalau dia sakit. Kalau dia luka sape tolong rawat. Kalau dia merajuk sape tolong pujuk. Dan ia berakhir pd tahun 2010, dan sekarang 2017. Dah 7 tahun pemergian tomy, tapi sy memang takkan lupakan tomy sampai mati. Tiap tahun sy engat, tengok kucing lain yg bertompok terus sy ingat tomy sampai air mata sy tumpah. Rindu.. Orang lain tak faham, yg bela kucing yg faham perasaan sy. Mereka akan faham bila kehilangan kucing kesayangan mereka. Sy rindu nak peluk dia. Rindu nk main sorok2, rindu nk sapu lukat kat badan dia. Rindu nak beli wiskas yg banyak perisa kat kedai,sekarang sy hanya manmpu tengok aje wiskas sebab tomy dah takda. Rindu sangat nak luah perasaan sy kat tomy. Rindu nak tidur sama2, rindu nak mandikan dia tiap minggu. Rindu nak dengar suara tomy kejutkan sy dari tidur. Rindu nak tengok tomy melompat keriangan. Rindu nak tengok tomy menggeliat manja. Rindu nak peluk kuat2. Rindu.. Rindu rindu..  Saya dah takda kekuatan nak bela kucing lain. Dulu ma menentang untuk bela boby n tomy tapi saya berkeras jugak. Sekarang sy dh tak boleh ganti kucing lain lg. Dah tak da kucing sebaik tomy.. Dah tiada. Takkan sama. Takkannn... Saya menyesal sepanjang 4 tahun bersama, sy tak bg perhatian sepenuhhh nya, sy kerap marah dia, sy abaikan dia masa sy bermasalah. Sampai dia jadi kurus. Dan saya tinggal dia bersama orang yang tidak menyukai kucing.. Sy tak tau apa nasib tomy selepas itu. Agaknya dia dah mati .. Sekian aje cerita kisah tentang Tomy Cute. Kau lah kucing paling cute bg ku. Tak kenal maka tak cinta.

Sampai sekarang saya asyik berkhayal alangkah indahnya kalau datang si tomy mengiau kat saya memanggil saya, sy xkisah walaupun tomy dah tua berkurap. Sekarang umur tomy dah 11 tahun, sy pasti dia dah mati.. Sob sob sob

Kenangan gambar Tomy ketika seminggu,beberapa bulan(lupa umur), dan sewaktu umur tomy 3 tahun.
Ni pula, catatan sy utk tomy ketika baru lahir. Detail. Dibawah plak. Timbang berat. Saya pastikan si tomy sihat dan gemuk.

No comments:

Post a Comment

arigatO!