Pengikut setia

Thursday, 5 January 2017

Andai dia jodohku

Assalamualaikum.. Petang yang sunyi tanpa ada kanak- kanak di sisi adalah sangat membosankan. Ok. Dalam hati terbayang-bayang, bilalah rezeki untuk saya berumahtangga, dalam hati terasa ada perasaan teruja kadang2 terasa cemburu dengan kawan2 yang dah kahwin dan dah punya anak yang comel2. Hanya mampu mengucap kata sabarrrr.. Syukur masih dikurniakan nafas baru dan diberi rezeki anak buah baru.

Sebab kenapa sampai sekarang tak kahwin lagi ?? Memang bersebab, antara sebab kenapa tak jumpa jodoh ialah apabila dah pernah putus cinta atau kecewa dengan seseorang. Dalam single2 ni saya sangat suka mendengar kisah orang bagaimana mereka bertemu jodoh dan akhirnya menjejakkan diri ke alam perkahwinan. Sekarang bukan nak cerita pasal bagaimana mereka menemui cinta, tapi nak cerita kisah percintaan mereka yang tak jadi2,

Sorang hamba allah ni, dia pernah menyukai seorang lelaki yang bernama A, lama dia menyimpan perasaan. Tapi setelah beberapa bulan, lelaki itu datang meluahkan isi hatinya kepada dia. Tapi oleh sebab dia takut ibu atau bapanya memarahinya kerana bercinta di waktu usia muda. Dia sanggup memberitahu lelaki itu bahawasanya dia tidak cintakan laki itu, tp lelaki itu nampak jujur dan mengatakan dia betul cintakan si perempuan ni,. Senang kata nama perempuan ni Lala la, pastu si lala ni percaya habisan yang laki ni betul2 sukakan dia, dia berkawan dengan lelaki ni hampir setahun, selepas setahun. Si lala mendapati bahawa A berhubungan rapat dengan sepupunya sendiri, malahan mendapat berita bahawa si A dah pun bercinta dengan sepupu nya, hancur berkecai hati Lala untuk menerima kenyataan bahawa si A sanggup menipunya akan menunggunya sehingga si lala habis pengajian di sekolah, bila masuk u, si A tetap mengganggu lala dan menebus dosa dan meminta untuk berhubungan dengan si lala. Tapi lala tetap menolak meskipun lala tau dia masih mencintai si A.  Lala merasa dirinya diperbodohkan kerana ketika si A berhubung ngan sepupunya. Lala dapati si A curang dengan sepupunya kerana ada scandal perempuan lain. Lala dah tak percayakan dia, mulai melupakan dia sehinggalah si lelaki itu berkahwin dengan orang lain.

Dalam masa itu. Si lala hampir habis pengajian degree, datang seorang jejaka yang berminat mendekatinya. Sebelum ini si lala sudah tidak percaya dengan lelaki lagi, sbelum jejaka ni beritahu hasrat dia, dah ramai lelaki yang mendekati dia untuk berkenalan dan ajak couple. Tapi lala dah tak percaya lagi tentang hal percintaan, tapi oleh sebab lala dah berusia 20+++ , lala cuba yakin bahawasanya tidak semua laki sama, lala hampir berkawan dengan jejaka ini yang dinamakan fafa, setelah hampir setahun kenal, ditambah lagi perhubungan jarak jauh. Lala sekali lagi kecewa. Lala dapati bahawa fafa sebenarnya sudah berpunya. Fafa menjelaskan dia sudah ada bakal tunang,bakal tunangnya pula bakal doktor. Fafa merasakan dia sudah hatuh hati dengan lala. Dalam masa yang sama. Dia kesian bakal tunangnya itu, lalu dia membuat keputusan untuk menyambung percintaan dengan si bakal tunangnnya dan meninggalkan lala, betapa hancurnya perasaan lala ketika itu. Tapi oleh kerana peristiwa ini pernah terjadi si suatu ketika dulu. Lala teruskan kuatkan semangat, kerana inginkan bakal suami yang benar2 dapat memberinya kebahagiaan. Lala cuba melupakan fafa secepat mungkin, dalam hati yang hancur dengan perhubungan yang selalu tak jadi ni. Ditambah lagi lala dah habis degree, lala ambil keputusan untuk sambung belajar lagi. Dengan niat dapat melupakan kisah silamnya. Dalam proses untuk masuk ke program pengajiannya, dalam masa beberapa bulan hubungan rapatnya dengan si fafa terputus selepas fafa menyata hasrat untuk bersama bakal tunangnya. Si lala bertemu dengan seorang doktor, doktor itu sangatlah ramah dan baik hati. Ya. Waktu tu nak medical cekup untuk masuk pengajianlah. Masa tu la lala dan doktor itu bersahabat, kata doktor itu dia baru aja putus cinta. Dan si lala pun sama, dia memberitahu si doktor tu bahawa dia juga baru je lepas kecewa. Mulai detik itu, berkawanlah lala dengan doktor tu. Tapi kebahagiaan itu hadir cuma seketika, hanya beberapa bulan aje, tiba2 si doktor itu memberitahu yang cinta hatinya dulu ingin kembali bersamanya. Si doktor membuat keputusan untuk patah balik ke percintaan dia yg dulu. Hancur kecewa hati si lala!!! Tapi si lala rasa hatinya sudah tidak mampu menangis lagi kerana tak tau samada perlu bersedih atau meratap . Dan dengan semangat juangnya yang tinggal 10% , lala meneruskan pembelajarannya.

Dan sampai saat sekarang , si lala belum berjumpa dengan bakal iman nya. Bukan kerana dia tidak mencari. Tapi kecewa dalam sudut hatinya menyebabkan dia rasa pahit untuk mencari cinta lagi. Dia hanya menyerahkan hatinya kepada Allah. Memang tak dinafikan bahawa dalam kelas, masih ada yang solo dan bujang, tapi lala tetap merasa tawarnya dia dalam dunia perasaan cinta. Biarlah dia serahkan hatinya kepada Allah. Dia berdoa agar Allah kurniakan jodoh yang benar2 menghargai dirinya. Bukan dilayan ketika mahu. Dibuang setelah tidak mahu. Dia mahu seseorang yang betul2 ikhlas dengannya. Si lala tidak memberitahu kisahnya kepada sesiapapun. Kerana tidak ingin kisahnya ini dijaja orang, dia hanya share pada orang yang hanya memahaminyi je..kisah ni diwarkan kerana kebenaran dari lala sendiri.

Doakan lala tau, jadinya, jangan sesekali cepat menilai, cakap orang suka memilih, itu lah ini lah padahal dia tidak tau isi hati orang itu,  betapa pedihnya bia hati tak dihargai. Jodoh pertemuan hanya pada Allah. Moga ada rezeki jodoh yang tak disangka2 datang dalam hidup lala dan orang2 bujang sana. Amin..

No comments:

Post a Comment

arigatO!