Pengikut setia

Friday, 20 May 2011

Kenangan bersama kucingku

Hari ni aku nak crita perihal kucing. Kenapa aku suka sangat pada makhluk ciptaan Allah yang satu nih?Sejak kecil lg aku memang suka bela kucing.Aku masih ingat pertama kali aku bela kucing masa aku tadika.Balik dari sekolah aku jumpa anak kucing yg sgt la comel.Pastu aku bawa balik.Aku mandikan dia,lap badan dia,bagi dia susu.Aku memang minat kucing masa tu sebab masa tu aku boleh dikatakan anak bongsu n still xda adik.Mak ayah aku takda la menghalang sangat pasal aku nk bela kucing ni,tapi bila aku bawa balik anak kucing yang cacat memang la mengamuk mak aku.Aku bukan apa.yela.saja nak tolong kucing accident n  yang patah kaki tu.kesian plak tengok darah keluar xbrenti2.Tapi xsmpai sehari niat baik aku nak tolong dia xkesampaian sebab mak aku dah buang dia.Pastu sampai aku besar dalam darjah4 gitu,minat aku makin menebal nk bela kucing.walaupun dihalang oleh mak aku,aku tetap xputus asa.sampai la masa tu nenek aku dari kampung yang tau hobi aku tu,dia bawak dua ekor anak kucing.aku pun apa lagi,happy sesangat la.Bela punya bela.tetiba seekor kucing aku hilang sebab misai dia kena potong kat cousin aku.cousin aku tu nakal sikit.jadi la sesat xjumpa jalan balik n kucing aku yang sekor lagi demam n smakin kurus.terpaksa la aku anta umah nenek aku sebab kesian tengok dia sakit.dia tinggal sana 2 3 bulan aku tengok makin gemuk plak,apa2 pun xpela asalkan kucing aku tu sihat.

pastu aku bwk blik anak kucing yang telinga dia berdarah n siap berkurap2 lagi.Apa lagi mak aku pun mula bising2,dia takut berjangkit dengan aku.aku ni plak kononnya berangan nak jadi doktor haiwan tetap ngn pndirian aku.aku sorokkan kucing tu di belakang rumah aku,aku beli ubat n sapukan pada telinga kucing tu.seminggu kemudian aku tgk kucing tu dah sihat n telinga dia dah bersih.aku mandikan dia n 2 3 hari kemudian kucing tu hilang.rupa2nya jiran aku curi n bela dia.yela,dah nmpak comelkn sume nk.time bkurap semua orang taknak pndang.Macam tu la manusia.Wlau apa pun aku tetap gembira kerana aku dah berjaya pulihkan penyakit kurap anak kucing tu.Pastu bila aku masuk darjah6,aku jumpa lagi2ekor anak kucing kat sebuah kedai,aku pun apa lagi,terus ambil letak dalam beg sekolah aku.Bawak balik n letak dalam bilik.aku bagi dia makan.kali ni aku nekad aku tetap nk bela kucing tu sampai bila2.Tp xsmpai bape bulan,masa aku g sekolah.mak aku buang kucing2 tu.sangat menyedihkan sebab mak aku kata kucing mengotorkan rumah je,berak di merata tempat n suka curi ikan.

Aku masih engat ketika kucing aku nyawa-nyawa ikan sebab dilanggar ayah aku,aku bawa dia naik msuk bilik aku n bacakan surah yaasin kat dia.sebab aku tengok dalam citer klau baca surah yaasin kemungkinan besar Allah beri kehidupan baru buat kucing aku.aku berusaha sehabis mungkin sebab kucing tu berpenyakit,dia sakit lukiemia n bila dia berumur 2bulan,badannya yg gemuk gementong btukar mjadi kurus kering,bila sntuh dia aku jadi gerun,aku tetap ubati dia,suapkan makanan,bg ubt.lama2 kucing tu yang lembab n xde reaksi mjadi semakin aktif dan sihat tp tu la yg sdih,umurnya tetap pendek sbb kena lggar kereta,aku mmg xsalahkan sesape.n kbetulan masa tu aku ada 12ekor kucing yang kecik2,jadi takde la kesunyian sangat.

Lepas tu,lama aku tak bela kucing sebab frust ngn tindakan mak aku,sampai aku masuk tingkatan 2 aku g kat rombongan kahwin kakak aku n aku nampak mak mertuanya ada bela kucing parsi.mata aku xberkelip tengok kucin2 comel tu.smpai hari nak balik,aku mintak ngn mak aku nk wt blik seekor tp mak aku tak bagi,aku pun mula sedih sebab terlampau frust sebab kucing yg aku nk bela tu bukan sebarang kucing.last2 aq dapat jugak membela seekor kucing parsi yang aku ltak namanya Boby.Boby ni betina.Oleh sebab dia comel sangat tambah lagi lucu,mak aku jadi terikut sukakan kucing tu.mak aku pun terlampau sayangkan Boby,smpaikan kalau aku lepaskan boby tu dari sangkar,mak aku marah bimbang takut boby hilang.xsmpai stahun boby tu bunting,memang kucing aku gatal!mula2 memang aku tak suka bila kucing aku hamil,tp bila aku dpt pengalaman sambut baby kucing@jd mak bidan kucing aku jadi happy.4ekor kucing terselamat n seekor mati sebab aku tertidur time nk myambut kelahiran baby kucing aku yg bongsu,,ahaks..kiranya 4ekor yg terselamat tu sbb aku yg heret 'diorg tu'.pastu,xlama kmudian anak2 kucing tu membesar tp yg kekal bersama aku hanya la 2eko,sbb yg 2ekor lg mak aku dah buang.aku letakkan nama kucing tu tomy n jony.bila da besar,jony bunting n mlahirkan 4ekor anak n boby mlahirkan 8ekor anak.wah!!aku pun terkejut.tak sangka aku bela seekor tetiba boleh jadi byk sekaligus.tp nsib ank kucing tu xbaik sbb mak aku tetap membuangnya n ada ssetengah tu kena curi sbb kucing aku baka parsi.sapa yg xska kucing berbulu panjang n comel tu.smua nk yang free dari sujmber yg haram.last skali.tggl seko je yg bsama aku sbb jony n boby hilang ntah ke mana sebab suka sgt mgikut jantan.tp kini hanya tinggal kenangan sebab semua kucing aku hilang entah ke mana setelah aku ditawarkan masuk universiti.agak2 la kucing aku merajuk kot sebab tinggalkan dia. :)

Kucing-kucingku:-


Boby ketika melahirkan 4ekor anak
salah seekor anak Jonny
Ni plak ank ke-5 Boby yg xsempat di selamatkan

Boby kesayanganku

Bobyku yang lucu.Memori ketika main sorok2 ngn si manja.Boby berusaha menyorokkan dirinya
dalam plastik.kuang3

ni gambar Jony ketika kecil

Ank Bobby yang paling nakal


Tomy yang memang kuat tido dt kecik hgga besar.Dia tido klua air liur basi.
eeeeiiii yekkks



  • dengan aksi-aksi yang pelik-pelik dan kadang-kadang tu tak terjangkau dek akal, boleh membuatkan sesiapa sahaja terhibur. kalau dulu kucing aku suke sangat ajak aku main nyorok-nyorok dengan dia. Tapi yang tak bleh tahan tu dia nyorokkan kepala dia je kat celah kusyen. Tapi badan dan ekor dia yang panjang tu masih terserlah kenampakannya. Hehehe..
kadang-kadang kucing lagi pandai jage diri berbanding dengan manusia. Tapi selalunye memang kena train dulu la kan..neway, pas dah di'train' tu, mreka ni slalunya akan dengar cakap berbanding dengan manusia, dah diingatkan banyak kali tetap nak langgar peraturan gak..(ops..maaf sesape yg terasa..-.-)
    Tapi kucing aku susah betul kalau nak ajak mandi. Lebih kurang macam ni la jugak reaksinya bila tiba waktu mandi..


    Tapi kagum betul aku dengan kucing nih..seronok betul bermain dengan air..

    video
    da tengok video kat atas? tula..macam-macam gelagat kucing leh wat. Tak bosan punye kalau ade kucing.. =D
    ok next.......kucing pun pandai tengok tv tau. cube tengok ni pulak..

    video
    kelakar kan? hehehe.. Sebenarnya banyak lagi yang aku suka pasal kucing nih..Tapi cukup la setakat ni jerk. Malas pulak nak tulih panjang lebar..(^_^)

    No comments:

    Post a Comment

    arigatO!