Pengikut setia

Saturday, 21 May 2011

Sarang burung

Hari ni terasa nak meronda-ronda di laman rumah.Tiba2 ada satu benda yang menarik di atas sepohon pokok rendang.Aku pun cepat2 mendekatinya n aku tgok de sarang burung n ada la 2 3 ekor anak burung yg baru menetas di dalamnya.'mereka2' sgt cute dan comel.tp klihatan matanya blum t'buka dan mganga kelaparan.huhu
Sarang anak burung di atas pokok kat laman umah aku.

Bila aku tengok benda ni mindaku tergerak mengingati zaman ketika kecilku.Aku masih ingat yang aku ni xde la nakal sgt tp boleh la dikatakan anak nakal.sebabnya masa aku kecil aku sukakan binatang,satu hari aku nampak ada sarang burung di pokok mempelam kat rumah datuk aku,pastu aku cari galah dan terus mengait sarang tu.sampai sarang tu jatuh n aku bawa anak-anak burung tu ke belakang rumah.kononnya nk bela la burung2 tu,tp xsmpai seminggu burung2 tu mati sebab xpndai cari mkan n xpndai makan sndiri.huhu.aku pun rasa bersalah juga sebab aku la burung2 tu mati,aku dah sediakan cacing utk dia.tp nk wt mcm mna,umur aku masa tu pun dalam 5 tahun n  mana ada tau bab-bab ni. :(

Ada satu masa tu aku g kedai runcit pastu aku nmpak kat bawah  rumah tu ada ibu ayam yg mengeram telur2nya,aku pun mdekati ayam tu n aku dapati ada anak2 ayam yg dah menetas.aku pun dengan niat nk'meminjam' anak2 ayam tu lalu  mbawa balik 2ekor anak ayam yg bwarna hitam dan kuning.aku memang sukakan ayam.apa lagi ayam yang berbulu halus bewana kuning.tak kira la sape pmiliknya.bagi aku ketika itu smua bnda yang duk depan aku tu dikira milik aku.heh heh heh.aku simpan ayam2 tu di belakang umah aku.sememangnya belakang umah aku tu tempat aku sembunyikan binatang2 yg aku culik.hahaha.aku pun bagi makan beras yg mak aku beli kat anak2 ayam tu,kira berhati mulia jgk la aku ni sebab bagi makan kat binatang,tapi dah dinamakn budak,aku lupa yang aku mengurung anak2 ayam tu n xbg makan dalam seminggu gitu,aku pun bru tringt,pastu aku g la melawat anak2 ayam tu,tgk punya tgok,mmg tkejut besar la aku sbb anak2 ayam tu dah jadi arwah.aku pun menangis sbb 'barang pinjam' tu xsempat aku kembalikan.aku pun pegi la ke tmpat ibu aym tu lagi dgn niat nk pinjam anak2 aym yg baru,masa aku nk ambil tu aku tkantoi sbb tserempak dgn tuan punya ayam tu,mak cik tu tnya aku,''buat apa kat bawh rumah mak cik''? aku jwb la ''sy nk pinjam ayam mak cik''.Mak cik tu pun tnya lg,''awak ada ambil x anak2 aym makcik?''.aku pun trus mngiyakan n mak cik tu pun mintak balik anak2 ayam tu n aku dgn selamba mjawab''anak2 ayam makcik dah mati n kubur dia ada di belakang umah saya''.mak cik tu apa lagi,trus kejar aku pakai penyapu.aku pun lari lintang pukang.n aku insaf sekejap.

Satu crita lagi masa aku nk pergi jalan2 rumah kawan,masa balik aku singgah kat kedai runcit n jumpa lagi dengan mak cik tu,dia britahu aku yg ayam aku ada mengeram di bawah tangga rumah dia,aku pun laju je kaki ni berlari ke arah tangga tu n aku ambil la ayam yg dikatakan mak cik tu,mak tu trus marah,dia kata ayam aku tu cuma menetas 2ekor anak je,yg dia punya 9ekor,aku mati2 ckp aym aku tu yg ada ank sembilan,mmg mak cik tu nk untung ,sdap2 dia je ckp tu ym dia.aku wat dono trus wat blik umah ibu aym n ank2 tu,mak cik tu pun mgadu kat mak aku,pcuma la aku kna marah.tpaksa lah lpaskan ayam2 tu.satu hari tu aku diam2 g slamatkan ayam aku yg kena curi tu,tiba2 mak cik tu dtg merebut ayam tu dengan aku,usaha aku sekali lagi gagal.heh heh heh.
 Ni time aku tgilakan kucing pulak,aku duk main kat umah aku tiba2 lalu seekor kucing berbulu pnjg dpan rumah aku,nmpak mcm jinak je,aku pun sentuh la plahan2 n nmpaknya kucing tu mudah mesra ngn aku,aku pun bagi dia makan,aku mndikan dia,aku xkira dah sape tuan dia sebab prinsip aku bila barang tu duk depan aku dikira hak milik aku secara automatik.lama2 kucing tu bukan sekadar singgah di umah aku pada wktu petang je,tp malam2 pun tidur sekali ngn aku.ajaib btul.satu hari tuan dia dapat tau kucing tu aku bela,dia marah2 ngn mengadu kat ayah dia.tuan dia tu dalm lingkungan 30-an n masih belum berkahwin,boleh dipanggil mak cik dah.dia pun kurung kucin tu dalam tndas rumah dia.aku ada bunyi kucing tu mngiau2 seolah2 mmanggil aku utk menolong lpaskan dia,tp apakan daya,dgr je la yg aku mampu,sayu je dlm hati aku sbb kucing pun ada perasaan kasih sayang,mungkin dia rindukan aku.bila tgk kucin dia xde selera nak makan n makin xtrurus,dia lepaskan aje kucing tu,aku nmpak bulunya berserabut n smakin kurus,aku belikan wiskas utk dia,lme2 gmuk la.kucing yg aku namakan cindai tu bunting,masa dia nak beranak,dia masih ingat rumah asalnya n dia lahirkan anak di rumah tuan asalnya,aku xkisah sagt pasal anak tu sbb yg aku suka main cumalah cindai.tp suatu hari aku dgr cindai tu mmanggil2 aku di muka pintu depan n aku tgok dia sdang menggonggong anaknya yg masih kecil,mata pun xtbuka lg.aku tkejut n mgambil anknya lalu mcri kotak.aku berfikir,kucing tu sggup bwa ank kcil dia ltak kat umah aku sbb ksihnya pada aku mmg dalam.tp xsmpai sbulan,anaknya mati sbb xckup susu.nk wt cmne,cindai ltak ank dia secara adil,seekor anak dia duk kat umah tuan asalnya n seekor lagi ada pada aku.lama2 kdua2nya mati.xlama kmudian cindai dah lama aku xnmpak,dua bulan rasanya n tetiba muncul lagi depan rumah aku n aku tgok misai dia kna potong.mungkin tuannya yg potong xnk bg kucing tu ingat rumah aku,tp kuasa Tuhan,kucing tu tetap ingat rumah aku.kucing pun pandai menilai kasih seorang manusia yg sebenar,kucing dibela bukan saja beri makan n minum tp perlu diberi kasih sayang secukupnya.klu duk ngn aku mmg 24jam aku duk gosok2 badan dia,cium2 dia n mndikan dia,sbb tu la binatang sukakan aku.n lama2 tuan dia dah xmmpu buat apa.kucing tu duk ngn aku pulak,siap beranak pinak lagi,tp yg misterinya suatu hari tu cindai n tiga ekor anak2nya hilang sekaligus,aku xdpt nk detect la samada mak aku yg buang atau tuan dia bwa balik kucing2 tu n kurung di tempat selamat.apa pun aku terima seadanya n tu semua mjadi kenangan di masa silamku.

Banyak lagi kisah2 kecil aku tentang binatang ni,pengalaman aku semasa kecil byk berkait dengan binatang,ade la satu cite lagi,aku pergi memancing di paya bersama sepupu aku,pastu bawk balik ikan tu,aku sediakan bekas utk ikan yg aku tgkap,ikan senang dibela,letak je dalam air,tp da dekat sminggu aku tgk ikan tu ada kaki,plik aku.aku wt derk aje la.dekat 2minggu gitu tetiba mmg aku tjerit besa la sbb ikan2 aku btuka jg katak yg ada ekor.aku jumpa spupu aku n mceritakan yang ikan aku ikan ajaib sebab dia boleh brtukar menjadi katak.dongeng la kononnya,dia pun nk tgk n aku mbawanya ke rumah n dia kata yg tu bukan ikan,yg aku bsusah pyh tgkap ikan masa tu adalah berudu. ;(

No comments:

Post a Comment

arigatO!